Samsung SDI ogłosił, że weźmie udział w targach InterBattery 2024, które odbywają się w dniach 6-9 marca 2024 roku w Seulu (Korea Południowa), gdzie pokaże szereg nowych technologii. Dzięki „super-luce” (?; ang. super-gap) już za dwa lata producent chce ładować baterie Li-ion do 80 procent w 9 minut. A za trzy lata planuje start masowego wytwarzania ogniw solid-state.

Ogniwa ze stałym elektrolitem (ASB) od 2027

Ogniwa solid-state (ang. all solid-state, ASB) Samsunga SDI mają osiągnąć wolumetryczną gęstość energii wynoszącą 0,9 kWh/l. Dla porównania: współczesne najlepsze ogniwa z ciekłymi elektrolitami to okolice 0,7-0,8 kWh/l, podczas gdy ogniwa Amprius z ciekłymi elektrolitami oraz krzemowymi anodami z nanorurek dobijają do 1,3 kWh/l. Produkty Samsunga SDI będą się więc lokowały nieco powyżej stosowanych w motoryzacji ogniw z górnej półki, ale prawdopodobnie pozwolą nam na uzupełnianie energii w czasie poniżej 15, może nawet poniżej 10 minut.

Dodajmy, że firma mówi o pojemności o 40 procent wyższej niż prostopadłościenne ogniwa P5, które Samsung SDI ma dziś w ofercie. Już za trzy lata, ponieważ „wszystkie aspekty planu masowej produkcji ASB są na dobrej drodze” (źródło). To spory przeskok.

Ultraszybkie ładowanie do 80 procent w 9 minut od 2026

Inną nową technologią jest „super-luka” (Samsung SDI nie tłumaczy terminu), która ma pozwalać na uzupełnianie energii od 8 do 80 procent w 9 minut, podczas gdy współcześni rekordziści potrzebują 18 minut na przejście od 10 do 80 procent. Ultraszybkie ładowanie będzie możliwe dzięki „zoptymalizowanym ścieżkom jonów litu” oraz „niskiej rezystancji”. Komercyjną dostępność produktu zapowiedziano na 2026, rok przed ogniwami solid-state.

Długi czas życia i inne nowinki

Do 2029 roku Samsung SDI chce opracować baterie, które przetrwają ponad 20 lat pracy. Współcześnie zakłada się, że ogniwa Li-ion powinny wytrzymać 10 do 15 lat pracy w zależności od struktury i sposobu eksploatacji. Oprócz tego firma zapowiada ogniwa prostopadłościenne ze stykami po bokach, które pozwolą na lepszą wydajność i chłodzenie czy pakiety strukturalne cell-to-pack, w których ogniwa są szkieletem akumulatora. Na targach ma się wreszcie odbyć prezentacja technologii blokującej rozpowszechnianie się płomienia w ogniwie.

Ciekawostką jest wzmianka o LFP. Wygląda na to, że Samsung SDI jest pierwszym południowokoreańskim producentem, który jest gotowy do dostarczania ogniw w tej chemii. Ich parametrów nie podano.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]