Peter Rawlinson, niegdyś pracujący dla Tesli a dziś prezes Lucida, ocenił technologię stojącą za ogniwami 4680 opracowanymi przez firmę Muska. Jego zdaniem mają one pewne zalety, ale „traktowanie ich jako dużego przełomu to mrzonka”. Lucid wykorzystuje w Airach ogniwa 2170, podobne do tych, które znajdziemy w Teslach Model 3/Y.

Rawlinson nie zazdrości Tesli ogniw, Elektrowóz nie zazdrości 300gospodarka.pl przychodów 😉

Wypowiedź prezesa Lucida pojawiła się w magazynie IEEE Spectrum przy okazji startu dostaw Lucida Air, a wychwycił ją InsideEVs. Według Rawlinsona są pewne zalety z przejścia na ogniwa 4680 (46 mm średnicy, 80 mm wysokości). W domyśle: w stosunku do obecnie stosowanych przez Teslę ogniw 1865 czy 2170. Ogniwa o większej objętości to mniejsza rezystancja wewnętrzna, mniejsze opory, co ma wpływ na grzanie się ogniwa podczas pracy i długowieczność całej baterii.

Ale prezes Lucida nie uważa ogniwa 4680 Tesli za szczególny przełom, jego zdaniem uznawanie ich za rewolucję to pomyłka. Nawet jeśli dłuższe elektrody w ich wnętrzu – w ogniwach cylindrycznych elektrody i elektrolit są w środku zwinięte w rolkę – pozwalają na osiągnięcie wyższej gęstości energii, bo obudowa waży mniej w stosunku do całego ogniwa.

Można by w tym miejscu zakpić z Rawlinsona, jednak warto mieć się na baczności. Trzeba bowiem zaznaczyć, że według badań EPA i pierwszych testów użytkowników, Lucid Air jest samochodem elektrycznym o największym zasięgu na świecie. Jego sprawność jest o co najmniej kilkanaście procent lepsza niż najnowszej Tesli Model S. A przecież firma stosuje ogniwa 2170 Samsunga SDI lub LG Energy Solution, możliwe, że bardzo podobne do tych, które pojawiły się w chińskich Teslach Model 3 Long Range!

Dobrym świadectwem technologicznych kompetencji Lucida może być choćby zestawienie wielkości i wag silników stosowanych w różnych samochodach elektrycznych. Od lewej mamy silnik Porsche Taycana, Tesli Model 3, poprzedniej generacji Tesli Model S i Lucida Air. Ten ostatni jest najmniejszy, najlżejszy i generuje najwyższe moce:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 5]