Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Northvolt traci kontrakt BMW na ogniwa Li-ion. To poważny problem całego europejskiego przemysłu bateryjnego

BMW wycofało warte 2 miliardy euro (8,6 miliarda złotych) zamówienie na ogniwa Li-ion w szwedzkim Northvolcie, twierdzi Manager Magazin. Wszystko przez „utratę cierpliwości” wynikłą z niedotrzymywania harmonogramów oraz „jakość [produktu] niższą od oczekiwanej”. Northvolt miał wytwarzać ogniwa prostopadłościenne do BMW i4, i7 czy iX, tymczasem modele te są będą stopniowo zastępowane przez samochody z serii Neue Klasse z bateriami zbudowanymi w oparciu o ogniwa cylindryczne.

Northvolt traci duży kontrakt. To źle

BMW złożyło zamówienie w Northvolcie w 2020 roku, ogniwa Li-ion miały zacząć stopniowo napływać do producenta już kilkanaście miesięcy później. W 2022 roku podjęto decyzję o zastosowaniu ogniw cylindrycznych w formacie 46xx (46 mm średnicy, 95 lub 120 mm wysokości), chociaż wcześniej niemiecki producent od czasów BMW i3 stosował właśnie format prostopadłościenny. Teraz, po dwóch latach, kontrakt anulowano z przyczyn terminowych i jakościowych.

Ogniwo prostopadłościenne Northvolt dla Volvo (c) Northvolt, Volvo; ilustracja w formacie WEBP, może nie być widoczna na wszystkich systemach

Northvolt ma obecnie tylko jedną fabrykę w Szwecji i jest rzekomo opóźniony o dwa lata w stosunku do pierwotnych planów. Firma buduje gigafabrykę ogniw Li-ion w Heide (Northvolt Drei; Niemcy) i Kanadzie (Northvolt Four?), lecz wycofanie się głównego kontraktora może zostać uznane za brak zaufania. Co gorsza: Manager Magazin dowiedział się, że kłopoty są na tyle poważne, że odbiorcy ogniw wysłali do firmy swoich inżynierów w celu jej wsparcia (źródło).

Na ogniwach szwedzkiego startupu polega Scania, ma korzystać z nich m.in. Volvo, Porsche oraz Audi. Audi poradzi sobie z innymi dostawcami, Porsche z kolei w następcy spalinowego 718 chce używać wyłącznie ogniw Northvolta. BMW przy formacie prostopadłościennym oprze się na dotychczasowej współpracy z Samsungiem SDI, przy ogniwach cylindrycznych użyje produktów CATL, Eve Energy i Envision. Northvolt ma mieć swój produkt w tym segmencie dopiero w drugiej połowie dekady, Manager Magazin wspomina o 2028 roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: drugi zakład przedsiębiorstwa to Northvolt Dwa w Gdańsku. Nie jest gigafabryką ogniw.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version