Największy magazyn energii na świecie / największa bateria na świecie, która nie znajduje się w fazie projektowej, to instalacja Tesli w Australii. Dysponuje ona pojemnością 129 MWh (129 000 kWh) i może oddać do 100 MW mocy. W pierwszej połowie 2020 roku zostanie ona powiększona o kolejne 64,5 MWh.
Magazyn energii, czyli gigantyczna bateria litowo-jonowa
Spis treści
Magazyn energii, który Tesla postawiła w Australii, pomagał złagodzić skutki dużych skoków zapotrzebowania na energię powodujących przerwy w jej dostawie (ang. blackout). Okazał się tak skuteczny, że w ciągu zaledwie kilku dni zarobił dla swojego operatora 1 milion dolarów – i prawdopodobnie była to kwota zaniżona.
> Tesla Megapack – magazyn energii 3 MWh w komercyjnej ofercie Tesli. Może być łączony w zestawy
Koszt urządzenia wyniósł około 66 milionów dolarów, więc wygląda na to, że inwestycja zwróci się w przeciągu 2-3 lat. W energetyce to ewenement, branża myśli bowiem perspektywami kilkunasto- bądź kilkudziesięcioletnimi!
Operatorem instalacji jest Neoen, do którego należy również pobliska farma z turbinami wiatrowymi. Firma właśnie poinformowała, że planuje powiększenie magazynu energii o kolejne 64,5 MWh, które pozwolą na zagwarantowanie o 50 MW wyższej mocy. W efekcie australijski magazyn energii będzie dysponował 193,5 MWh pojemności oraz mocą maksymalną wynoszącą 150 MW. Całość ma być gotowa w pierwszej połowie 2020 roku.
Samochody jako magazyny energii mogą zmienić nasz świat
Warto dodać, że popularyzacja aut elektrycznych oraz możliwość wykorzystania ich w roli magazynów energii mogłaby pozwolić na uruchamianie identycznych instalacji bez dużych inwestycji. Opisywany powyżej rekordowy magazyn energii odpowiada bowiem zaledwie 3 870 samochodom z bateriami o pojemności 50 kWh.
Nawet gdyby założyć, że ich właściciele udostępnią zaledwie 10 procent pojemności w celu wsparcia sieci elektroenergetycznych, mówimy o niecałych 40 tysiącach samochodów. Tymczasem w Polsce zarejestrowane są około 23 miliony aut – tyle że spalinowych…
> Wielka Brytania: Przy przejściu na odnawialne źródła energii, samochody jako mobilne magazyny