Podczas telekonferencji przeprowadzonej dla akcjonariuszy, LG Chem poinformowało o wyborze rodzaju elektrolitu dla ogniw ze stałym elektrolitem. Zdradziło też, że nie spodziewa się komercjalizacji ogniw tego rodzaju przed końcem naszej dekady. Najważniejsze nadal będą Li-iony z elektrolitami ciekłymi.
Branża zgodna: masowa produkcja solid-state za ponad 5 lat
Południowokoreański LG Chem wyrasta stopniowo na największego producenta ogniw litowo-jonowych na świecie. Produkty tej firmy znajdują się lub wkrótce się znajdą w większości modeli samochodów dostępnych na rynku. Wykorzystuje je m.in. Tesla, koncern Volkswagena, koncern Hyundai-Kia.
Według LG Chem do komercjalizacji (masowej produkcji i sprzedaży) ogniw ze stałym elektrolitem dojdzie najwcześniej w 2028 roku (źródło). Inni przedstawiciele branży też mówią o drugiej połowie dekady. Nawet Solid Power, startup zajmujący się wyłącznie solid-state, zapowiada masową dostępność nowych ogniw za 6-7 lat:
> Solid Power: Możemy zacząć sprzedawać ogniwa solid-state w 2021. W samochodach? W 2026-2027 roku
Tak duże oddalenie w czasie sugeruje, że technologia nadal znajduje się w fazie laboratoryjnej, a wyniki badań są umiarkowanie obiecujące. W 2014 roku nikt się nie spodziewał, że za 6 lat każdy koncern motoryzacyjny będzie się musiał „jakoś” ustosunkować do aut elektrycznych: gorączkowo wprowadzać je do sprzedaży lub też twierdzić, że mają same wady, jeżdżą na prąd z węgla i promować hybrydy.
LG Chem zdradziło przy okazji, że w solid-state postawi na stałe elektrolity oparte na siarczkach. Dziś to najbardziej obiecująca technologia, która pozwala na częściowe zagospodarowanie istniejącej automatyki. Jej minusem jest wysoka wrażliwość na wilgoć – gdy woda znajdzie się we wnętrzu struktury ogniwa, może doprowadzić do jego szybkiego uszkodzenia:
Największym orędownikiem ogniw solid-state jest dziś Toyota. Japoński producent sądzi, że dopiero one zagwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa i zasilania w elektrykach. Ale też nie spodziewa się ich przed 2025 rokiem:
> Toyota: Baterie solid-state wejdą do produkcji już w 2025 roku [Automotive News]