Prezes Forda przyznał, że jego firma pracuje od pewnego czasu nad zastosowaniem ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. Niczego nie przesądził, ale zasugerował, że możliwość zastosowania tańszych ogniw jest czymś, co pozwoliłoby przedsiębiorstwu na przyspieszenie tempa [rozwoju]. W tej chwili Ford stosuje wyłącznie ogniwa z katodami nikiel-kobalt-mangan (NCM).
Tańsze ogniwa, żeby zahamować wzrost cen Mustanga Mach-E i F-150 Lightning?
Wypowiedź prezesa Forda była krótka i nie wnosiła żadnych dodatkowych szczegółów, ale wygląda ciekawie w kontekście rosnących cen Forda Mustanga Mach-E oraz rozpoczęcia produkcji Forda F-150 Lightning. Ogniwa LFP mogłyby pozwolić amerykańskiemu producentowi utrzymać poziom cen mimo dramatycznych podwyżek kosztów zakupu surowców, które obserwujemy w ostatnich miesiącach.

Bateria Forda F-150 Lightning. Wersja z ogniwami LFP miałaby mniejszą pojemność przy tym samym pojemniku, ale mogłaby istotnie tańsza.
Ford nie jest jedynym przedsiębiorstwem, które uważnie przygląda się bateriom litowo-żelazowo-fosforanowym. W I kwartale 2022 roku niemal połowa wszystkich wytwarzanych Tesli posiadała baterie LFP. Samochody te były produkowane tylko w Chinach, ale trafiały do wszystkich krajów Dalekiego Wschodu i do Europy. Fabryki oferujące ogniwa tego rodzaju właściwie nie istnieją poza Chinami – przez lata rozwijały je wyłącznie firmy z Państwa Środka, w tym CATL czy BYD – jednak od kilku miesięcy słychać coraz głośniejsze spekulacje na temat ulokowania ich na kontynencie amerykańskim.
W październiku 2021 roku Tesla zapowiedziała, że Modele 3 Standard Range (obecnie: RWD) wytwarzane na całym świecie będą wykorzystywały ogniwa LFP. W marcu 2022 roku podobną decyzję ogłosił Rivian, który chce korzystać z LFP w vanach dla Amazona (od 2022 roku) oraz w pickupie/SUV-ie z najmniejszym zasięgiem (R1T/R1S, od 2024 roku). Ewentualna decyzja Forda wpisałaby się w te plany.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: to ciekawe, że o ogniwach LFP firmy europejskie wspominały rok-dwa lata temu, co w końcu doprowadziło do deklaracji LG Energy Solutions, że wraca do eksperymentów z tego typu chemią. Teraz zrobiło się ciszej, o LFP wspominają raczej producenci amerykańscy. Kluczowe chińskie patenty na LFP wygasły 27 kwietnia 2022 roku.