Amerykański portal Electrek opublikował fotografie nowych ogniw/superkondensatorów Tesli rozwijanych rzekomo w ramach projektu Roadrunner. Wygląda na to, że mają one znacznie większą średnicę niż produkowane dotychczas ogniwa 2170 stosowane w Tesli Model 3. Z naszych szacunków wynika, że można by je określić symbolem 4290 (42900).
Nowe ogniwa/superkondensatory Tesli z dwa razy większą średnicą, pięć razy wyższą objętością
Powyższych szacunków dokonaliśmy mierząc zdjęcia i porównując je z rozmiarami dłoni, mogą być więc nieprecyzyjne. Jednak portal Electrek potwierdza, że średnica walców jest dwa razy większa niż ogniw 2170 wykorzystywanych w Tesli Model 3 i Y.
If anyone has seen this battery cell before or if you some information about them, please reach out. DM are open or email fred@electrek.co wickr: fredev pic.twitter.com/YxgCYY16fP
— Fred Lambert (@FredericLambert) September 15, 2020
Dwa razy większa średnica przekłada się na czterokrotnie wyższą objętość walca, ale zauważmy, że ta bryła wydaje się być dodatkowo wyższa niż ogniwo 2170. Jeśli nasze pomiary są zgodne z rzeczywistością, ogniwo/superkondensator z powyższego zdjęcia ma objętość około 5,1 raza wyższą niż ogniwo 2170.
Nie jest jasne, w jakim stopniu liczba ta przełoży się na ilość możliwej do przechowania energii. Nowa forma może bowiem oznaczać nową strukturę i chemię elektrod:
Jak twierdzą internauci, widoczne na obudowie oznaczenia przywołują na myśl oznaczenia superkondensatorów Maxwella (54 = 5,4 V), więc walec może być zwykłym lub ulepszonym superkondensatorem. Może być ogniwem Li-ion. Może być wreszcie układem hybrydowym. Na pewno większa objętość oznacza możliwość zrolowania w środku dłuższego pasa z anodą+elektrolitem+katodą przy niższych kosztach obudowy.
Przypomnijmy: w ramach projektu Roadrunner Tesla ma pracować nad tanimi ogniwami o wysokiej gęstości energii. Mają być one ze sobą spawane, a nie łączone lutowanymi przewodami. Powinno to pozwolić na osiągnięcie wyższej gęstości energii na poziomie pakietu, tj. całego akumulatora wraz z pojemnikiem, elektroniką, układem chłodzącym.
Tesla zakłada, że w przyszłości będzie produkować do 1 000 GWh / 1 TWh takich ogniw rocznie.
Zdjęcie otwierające: (c) Electrek