Kolejne chińskie firmy decydują się na wzbogacenie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP, LiFePO4) o mangan, by zwiększyć ich gęstość energii. Gotion utrzymuje, że osiągnął już 0,24 kWh/kg i 0,525 kWh/l na poziomie ogniwa oraz jest w stanie uzyskać 0,19 kWh/kg na poziomie pakietu, czyli baterii razem z obudową. To wynik odpowiadający ogniwom [lit]-nikiel-kobalt-mangan, NCM523, które dziś nadal wykorzystywane są w niektórych autach elektrycznych zachodnich marek.
Chemia LFP dogania NCM dzięki manganowi
Chińskie marki stosowały w motoryzacji przede wszystkim ogniwa LFP, ponieważ posiadały na nie patenty oraz uznały je za bezpieczniejsze (i tańsze) niż ogniwa Li-ion oparte na niklu i kobalcie. Za tę decyzję płacono znacznie wyższą wagą elektryków oraz słabszymi zasięgami, bo baterie miały niższe pojemności. Jednak najnowsze generacje LFP zaczęły doganiać starsze ogniwa NCM, a zastosowanie w nich manganu spowodowało szybki skok do gęstości energii oferowanych przez ogniwa NCM523. Następne w kolejce do pokonania są ogniwa NCM622, które dziś uważane są za nowoczesne, choć stopniowo wypierają je NCM712 i NCM811.

Poglądowa struktura katody ogniw LMFP. Żelazo (Fe) to kulki żółte, tlen (O) – czerwone, mangan (Mn) jest prawdopodobnie błękitny, lit (Li) – zielony
Gotion utrzymuje, że gęstość energii na poziomie pakietu równa 0,19 kWh/kg pozwala na budowanie baterii o pojemności 140 kWh umożliwiających pokonanie 1 000 jednostek CLTC. W użytej na zdjęciu Tesli Model 3 byłoby to raczej około 88 kWh pojemności użytecznej, 90+ kWh pojemności całkowitej, czyli ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu, maksymalnie 800 jednostek CLTC.
Z ilustracji wynika, że ogniwa są dość długie i mają elektrody ulokowane po przeciwnych stronach obudowy. Wyglądają jak element baterii strukturalnej, co tłumaczyłoby stosunkowo niewielką różnicę między gęstością energii na poziomie ogniwa i pakietu. Ich masowa produkcja ma się rozpocząć w 2024 roku. Z danych zebranych przez Międzynarodową Radę Czystego Transportu (ICCT) wiemy, że ogniwa Gotion wędrują m.in. do autobusów i pojazdów dostawczych Geely, Dongfeng Motors, Chery. Z kolei ogniwa LMFP, ale dostarczone przez CATL, mają pojawić się w Tesli Model 3 odświeżanej w ramach projektu Highland.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: