Dotychczas w Europie były dwa Superchargery v3 (wersja 3), czyli obsługujące moc ładowania do 250 kW: w Londynie (Wielka Brytania) oraz Lierskogen (Norwegia). Jednak obydwa kraje są poza Unią Europejską. Pierwszym Superchargerem v3 na terenie Unii jest ten, który właśnie został uruchomiony w Hadze (Holandia).
Gdyby nie COVID-19, Ionity prawdopodobnie też byłoby już w Polsce.
Coraz więcej Superchargerów v3, coraz krótszy czas podróży
Spis treści
Superchargery v3 obsługują maksymalnie do 250 kW, ale szczytowa moc ładowania ściśle zależy od samochodu:
- Tesle Model 3/Y LR 74 (80) kWh osiągną do 250 kW,
- najnowsze Tesle Model S/X „Raven” 92 (102) kWh z aktualizacją oprogramowania rozpędzą się do 225 kW,
- starsze Tesle Model S/X „Raven” 92 (102) kWh osiągną niecałe 200 kW (zwykle około 190 kW),
- Tesle Model 3 SR+ 50 (55) kWh nie przekroczą 170 kW,
- starsze Tesle Model S i X będą miały dokładnie takie same moce ładowania, jak na Superchargerach poprzedniej generacji, v2.
Dodajmy, że maksymalne moce ładowania osiągane są zwykle na samym początku procesu, między 16 a około 30 procent naładowania baterii. Jeśli więc chcemy zobaczyć, co potrafi nasza Tesla, powinniśmy mocno rozładować baterię – tak do 12-15 procent.
Aktualnie na terenie Europy działają trzy Superchargery v3: w Londynie, Lierskogen i Hadze. Ten ostatni wystartował w miniony piątek, 3 lipca 2020 roku. To jednocześnie pierwszy Supercharger v3 na terenie Unii Europejskiej.
Jeśli wierzyć przygotowywanej przez społeczność mapie Supercharge.info, kolejne jedenaście nowych, w tym dziesięć w UE, jest w przygotowaniu. W Niemczech zostaną uruchomione dwie lokalizacje: w Wismarze i Frankfurcie nad Menem, ponadto Superchargery w Hilden mają zostać skonwertowane z v2 lub uzupełnione o stanowiska v3 (źródło). Oprócz tego na mapie widnieją jeszcze:
- 1x w Belgii (Namur),
- 2x w Holandii (Uden i Akersloot),
- 1x w Danii (Ikast),
- 1x we Włoszech (Forli),
- 2x we Francji (Saint-Laurent-sur-Manoire i Angouleme-Nord),
- 1x w Portugalii (Loule).
Poza Unią Europejską kolejny Supercharger v3 powstaje w Norwegii, w Aksdal.
Ionity zakładało, że do połowy 2020 roku będzie już w Polsce
Skoro jesteśmy już przy ultraszybkich stacjach ładowania, warto przyjrzeć się Ionity, które dysponuje urządzeniami rozpędzającymi się aż do 350 kW. Operator pochwalił się właśnie, że w Europie posiada 250 lokalizacji. Zgodnie z deklaracjami z końca 2019 roku, w 2020 roku na terenie Polski miało stanąć ich pięć. Część z nich widnieje już nawet na reklamowej mapie operatora (źródło):
Kiedy powiększymy obraz i spróbujemy zgrać go z mapą naszego kraju, dostrzeżemy, że te lokalizacje to prawdopodobnie okolica skrzyżowania A1 i A2 (Płock?), okolice przejścia granicznego na autostradzie A4 oraz miejsce na północny-wschód od Szczecina:
Oczywiście można przyjąć, że wszystkie kropki umieszczono w miejscach roboczych, więc te na terenie Polski są mylące – ale czy nie prościej byłoby je nanieść już we właściwych lokalizacjach? Niestety, na mapie operatora już ich nie ma, nasz kraj to nadal biała (zielonkawa) plama:
Cały film reklamowy Ionity:
Today we celebrate 250 High-Power-Charging stations along European highways, with a total of over 1.000 charging points! We will continue to make long distance travel in EV’s the new normal, allowing drivers to charge faster, go further and drive greener.#emobility #evcharging pic.twitter.com/uklypxzA7z
— IONITY (@IONITY_EU) July 3, 2020