Dotychczas w Europie były dwa Superchargery v3 (wersja 3), czyli obsługujące moc ładowania do 250 kW: w Londynie (Wielka Brytania) oraz Lierskogen (Norwegia). Jednak obydwa kraje są poza Unią Europejską. Pierwszym Superchargerem v3 na terenie Unii jest ten, który właśnie został uruchomiony w Hadze (Holandia).

Gdyby nie COVID-19, Ionity prawdopodobnie też byłoby już w Polsce.

Coraz więcej Superchargerów v3, coraz krótszy czas podróży

Superchargery v3 obsługują maksymalnie do 250 kW, ale szczytowa moc ładowania ściśle zależy od samochodu:

  • Tesle Model 3/Y LR 74 (80) kWh osiągną do 250 kW,
  • najnowsze Tesle Model S/X „Raven” 92 (102) kWh z aktualizacją oprogramowania rozpędzą się do 225 kW,
  • starsze Tesle Model S/X „Raven” 92 (102) kWh osiągną niecałe 200 kW (zwykle około 190 kW),
  • Tesle Model 3 SR+ 50 (55) kWh nie przekroczą 170 kW,
  • starsze Tesle Model S i X będą miały dokładnie takie same moce ładowania, jak na Superchargerach poprzedniej generacji, v2.

Dodajmy, że maksymalne moce ładowania osiągane są zwykle na samym początku procesu, między 16 a około 30 procent naładowania baterii. Jeśli więc chcemy zobaczyć, co potrafi nasza Tesla, powinniśmy mocno rozładować baterię – tak do 12-15 procent.

Aktualnie na terenie Europy działają trzy Superchargery v3: w Londynie, Lierskogen i Hadze. Ten ostatni wystartował w miniony piątek, 3 lipca 2020 roku. To jednocześnie pierwszy Supercharger v3 na terenie Unii Europejskiej.

> Od 2021 roku jeszcze gorszy Autopilot/FSD w Europie? Nowe regulacje UNECE dla systemów utrzymania pasa ruchu

Jeśli wierzyć przygotowywanej przez społeczność mapie Supercharge.info, kolejne jedenaście nowych, w tym dziesięć w UE, jest w przygotowaniu. W Niemczech zostaną uruchomione dwie lokalizacje: w Wismarze i Frankfurcie nad Menem, ponadto Superchargery w Hilden mają zostać skonwertowane z v2 lub uzupełnione o stanowiska v3 (źródło). Oprócz tego na mapie widnieją jeszcze:

  • 1x w Belgii (Namur),
  • 2x w Holandii (Uden i Akersloot),
  • 1x w Danii (Ikast),
  • 1x we Włoszech (Forli),
  • 2x we Francji (Saint-Laurent-sur-Manoire i Angouleme-Nord),
  • 1x w Portugalii (Loule).

Poza Unią Europejską kolejny Supercharger v3 powstaje w Norwegii, w Aksdal.

Ionity zakładało, że do połowy 2020 roku będzie już w Polsce

Skoro jesteśmy już przy ultraszybkich stacjach ładowania, warto przyjrzeć się Ionity, które dysponuje urządzeniami rozpędzającymi się aż do 350 kW. Operator pochwalił się właśnie, że w Europie posiada 250 lokalizacji. Zgodnie z deklaracjami z końca 2019 roku, w 2020 roku na terenie Polski miało stanąć ich pięć. Część z nich widnieje już nawet na reklamowej mapie operatora (źródło):

Kiedy powiększymy obraz i spróbujemy zgrać go z mapą naszego kraju, dostrzeżemy, że te lokalizacje to prawdopodobnie okolica skrzyżowania A1 i A2 (Płock?), okolice przejścia granicznego na autostradzie A4 oraz miejsce na północny-wschód od Szczecina:

Oczywiście można przyjąć, że wszystkie kropki umieszczono w miejscach roboczych, więc te na terenie Polski są mylące – ale czy nie prościej byłoby je nanieść już we właściwych lokalizacjach? Niestety, na mapie operatora już ich nie ma, nasz kraj to nadal biała (zielonkawa) plama:

Cały film reklamowy Ionity:

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]