Elli, firma-córka Volkswagena zajmująca się rozwiązaniami związanymi z energią elektryczną, ogłosiła ceny naściennych stacji ładowania ID. Charger. Okazuje się, że najtańsza z nich dostępna jest od 1 790 złotych, co jest bardzo dobrą ofertą, jeśli wziąć pod uwagę otoczenie rynkowe.
Naścienne stacje ładowania / wallboksy ID. Charger – na co zwracać uwagę?
Naścienne stacje ładowania / wallboksy to urządzenia, które z jednej strony podłączone są do źródła prądu przemiennego (np. gniazdo siłowe lub instalacja), a z drugiej mają gniazdo albo kabel zakończony wtyczką Typu 2. Przy typowym 3-fazowym przyłączu 230 V o natężeniu 16 amperów na fazę umożliwiają osiągnięcie do 11 kW mocy ładowania.
Oczywiście pod warunkiem, że instalacja wytrzyma obciążenie, a samochód posiada wbudowaną ładowarkę 11 kW.
> Powerbank dla auta elektrycznego: magazyny energii i ładowarki w jednym już działają w Wolfsburgu
Najtańszy Elli ID. Charger kosztuje od 1 729 złotych, z dostawą 1 790 złotych. W pakiecie dostajemy przewód o długości 4,5 metra oraz obsługę 3 faz, nie ma natomiast usługi instalacji, która przy urządzeniach o tej mocy jest niezbędna. Instalacja została wyceniona na 4,48 tysiąca złotych, czyli 2,5 raza drożej niż samo urządzenie (źródło).
Jeśli interesuje nas model, z którym będzie można się komunikować przez WiFi albo LTE – na przykład w celu sprawdzenia postępów ładowania – wybierzemy droższy wariant ID. Charger Connect lub ID. Charger Pro, które kosztują odpowiednio od 2 599 lub 3 669 złotych. Obydwa modele w połowie 2020 roku mają otrzymać aktualizację oprogramowania, która pozwoli na obsługę Plug & Charge: identyfikację samochodu i rozpoczynanie ładowania tuż po wpięciu kabla do portu.
Plug & Charge jest elementem większego standardu ISO 15118, w ramach którego przewidywana jest dwukierunkowa komunikacja samochód-do-sieci (V2G). Nie należy się jednak spodziewać obsługi pełnego V2G, ponieważ funkcja ta nie jest obsługiwana przez protokół/złącze Typu 2.
Najdroższy wariant ID. Charger Pro posiada ponadto obsługę gromadzenia danych zgodną z certyfikatem MID. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne rozliczanie energii wykorzystanej do ładowania samochodów służbowych.