Volkswagen ogłosił, że nabywcy Volkswagena ID.3 i inni uczestnicy programu We Charge będą mogli w jego ramach skorzystać z infrastruktury GreenWay bez rejestracji. Ale ceny nie wyglądają zbyt atrakcyjnie – nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że będą podobne do stawek GreenWay lub wyższe.
Cennik GreenWay w ramach Volkswagen We Charge [dane nieoficjalne]
GreenWay Polska jest największym i chyba najsolidniejszym w Polsce operatorem stacji ładowania samochodów elektrycznych. Przekłada się to na ceny: uzupełnianie energii na stacjach szybkiego ładowania DC należy do najdroższych w kraju – jest zbliżone cenowo do tankowania benzyny – a przy prądzie przemiennym (AC) płacimy niemal dwa razy więcej niż w taryfie G11 w domu.
> GreenWay Polska ma ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii [aktualizacja]
Komunikat Volkswagena oznacza, że właściciele wszystkich aut tego producenta, którzy zdecydują się na skorzystanie z programu We Charge, będą mogli wykorzystywać infrastrukturę GreenWay bez rejestrowania się w sieci operatora. Wystarczy wydany przez Volkswagena token We Charge, a w przyszłości po prostu podłączenie kabla do gniazdka w aucie.
Nie zachęcają jednak stawki. W ramach programu We Charge Free bez abonamentu na stacjach Ionity właściciel Volkswagena zapłaci 0,79 euro lub 3,5 złotego za kilowatogodzinę. Na stacjach GreenWay: 0,3 euro za każdą sesję ładowania (około 1,33 złotego) plus rozliczenie za energię. Tych ostatnich stawek nie podano, ponieważ zależą one ściśle od operatora, jednak z nieoficjalnych informacji wynika, że będą zbliżone lub wyższe niż stawki oryginalne.
A te w GreenWay Polska wynoszą w planie Energia Standard, bez abonamentu:
- 1,97 zł/kWh na stacjach DC do 40 kW,
- 2,19 zł/kWh dla stacji DC 40-150 kW,
- 2,59 zł/kWh na ładowarkach DC obsługujących moc powyżej 150 kW.
Oprócz planu We Charge Free Volkswagen ma jeszcze abonamenty We Charge Go oraz We Charge Plus. Obydwa wymagają uiszczania comiesięcznej opłaty, chociaż z pierwszego nabywcy ID.3 (z wyjątkiem Pure 50 kW) korzystają bez abonamentu. We Charge Go i We Charge Plus nie zawierają opłat za start sesji ładowania, ale wymagają każdorazowego sprawdzenia stawki, bo będzie zależeć ona od operatora i lokalizacji:
Ceny na stacjach GreenWay również mają być „zbliżone” do staw4ek Greenway, „nie licząc okresów promocyjnych”. Po co więc w ogóle zawracać sobie głowę programem Volkswagen We Charge? Jego podstawową zaletą jest rozliczanie energii w jednym miejscu i obsługiwanie punktów ładowania jednym tokenem.