Niemiecki Nextmove otrzymał od widza zdjęcia zamaskowanego Porsche podłączonego do ładowarki Ionity. Samochód przy 44 procent baterii uzupełniał energię z mocą 316 kW, przy 51 procent miał 301 kW, czyli trzymał ponad 300 kW w przedziale do ponad 50 procent pojemności. Tak wysokich wartości ani takiej krzywej ładowania nie ma dziś żaden sprzedawany w Europie samochód. Zgodnie ze spekulacjami patrzymy na Porsche Taycan z rocznika modelowego 2024/25 lub też na nowe Porsche Taycan Turbo GT, które ma być najszybszym wariantem w gamie.
Nowe Porsche kontra konkurencja
Dostrzeżone przez widza Nextmove Porsche Taycan było zamaskowane, oklejone sporą ilością taśmy. Z tyłu zostało wyposażone w duży spojler. Przedstawiciel kanału sądzi, że patrzymy na facelifting Taycana [z większą baterią?], inne plotki mówią o Porsche Taycan Turbo GT, które byłoby najmocniejszym modelem w gamie Taycanów. Liczby widoczne na ładowarce sugerują, że samochód przyjmował energię z mocą ponad 300 kW do ponad 50 procent baterii. Maksimum wynosiło ponoć 320 kW, auto uzupełniło 70 kWh energii w niecałe 19 minut.
Istnieją samochody, które mają bardzo dobre krzywe ładowania: długie, płaskie i poziome lub nawet idące lekko w górę. To współczesne Porsche Taycan (czerwona linia), bliźniacze Audi e-tron GT, Kia EV6 (zielona linia), Tesla Model S Plaid (szara linia) czy niewidoczny na wykresie Hyundai Ioniq 6. Inne modele starają się trzymać takie parametry ładowania, ale albo nie dysponują odpowiednimi ładowarkami, albo też ich instalacje zaprojektowano do pracy z napięciem 400 V, bo ogniwa i tak nie wytrzymałyby zbyt długo zbyt szybkiego uzupełniania energii.
Żaden z nich nie osiąga 300 lub więcej kilowatów:
Owszem, Rimac pochwalił się, że Nevera obsługuje w szczycie ponad 310 kW, a w przyszłości mógłby uzupełniać energię z mocą nawet 500 kW, gdy pozwolą na to ładowarki, ale jest to auto wyprodukowane w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Wspomniane Porsche Taycan z większą baterią rozpędza się do maksymalnie 270 kW. Tesle osiągają maksymalnie nieco ponad 250 kW, Lucid Air powinien osiągać 250-270 kW. Dopiero chiński Xpeng G9 doszedł do niemal 444 kW, GAC pokazał zdjęcie, na którym Aion V 6C osiągnął 481 kW.
W obu przypadkach były to marketingowe sukcesy, bo realnie auta nie rozpędzają się do takich wartości.
Przybliżoną pojemność baterii Porsche Taycan ze zdjęcia obliczył Pan Kamasz:
Na zdjęciach widać:
SOC 44% – 28.095kWh
SOC 51% – 36.111kWh7% – 8.016kWh
100% – xx=114.5 kWh przybliżona pojemność netto baterii
Warto obejrzeć:
Nota od redakcji Elektrowozu: w 2018 roku Porsche testowało auto wyglądające jak Panamera, które było w stanie przekroczyć 400 kW. Po zaledwie trzech minutach postoju auto zyskało +100 jedn. NEDC zasięgu, około 67 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Bateria prototypu miała 90 kWh pojemności, zaryzykujemy twierdzenie, że wykorzystano w niej ogniwa, które mają niewiele wspólnego z ogniwami stosowanymi współcześnie w Taycanie (LTO vs NCM/NCMA).