Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 1 miliard złotych na rozwój sieci elektroenergetycznej, czyli wesprze jeden z najbardziej dochodowych segmentów biznesu energetycznego. Na stacje ładowania i tankowania wodoru wyda w sumie 0,87 miliarda.

NFOŚiGW dzieli budżet, najwięcej dla największych i najbogatszych

Rozwój sieci dystrybucyjnej będzie odbywał się w ramach programu „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Pieniądze te – 1 000 000 000, 1 miliard złotych – otrzymają operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Mają one zostać przeznaczone na budowę, rozbudową i modernizację około 4 000 kilometrów linii elektroenergetycznych oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych, informuje NFOŚiGW.

Stacje tankowania i ładowania

870 000 000, 870 milionów złotych zostanie przeznaczone na budowę infrastruktury do ładowania i tankowania wodoru. Stacje tankowania wodoru pochłoną z tego budżetu 100 milionów złotych, co daje średnio po 5 milionów na każdą z 20 stacji. Nie jest to zbyt wygórowana kwota, spodziewajmy się zatem, że będą to stacje z mniej więcej dwoma dystrybutorami mogące obsłużyć do 250-300 samochodów na dobę.

Nie wiadomo, czy w ramach tego budżetu finansowane będą też cysterny, które nie należą do tanich, a trzeba ich znacznie więcej niż w przypadku klasycznych paliw (patrz: „Wodór jako lepsze paliwo do samochodów” – ale wiecie, że potrzebujemy 9x tyle cystern, prawda? [liczymy]).

Budżet na stacje ładowania zostanie podzielony na kilka konkretnych programów:

  • 70 milionów złotych na dofinansowania do punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, które nie będą wykorzystywane w celach zarobkowych (czytaj: inicjatywy prywatne lub samorządowe),
  • 70 milionów złotych na budowę stacji „innych niż ogólnodostępne” (?),
  • 630 milionów złotych na budowę lub modernizację ogólnodostępnych stacji ładowania obsługujących moc co najmniej 50 kW.

W ramach projektu przewidziano „specjalne przywileje” dla małych i średnich miejscowości, zapewne będą to preferencyjne warunki finansowania inicjatyw. Informacje o naborach dotyczących infrastruktury ładowania i tankowania wodoru ogłoszono dziś, 29 listopada, natomiast wnioski będzie można składać od 7 stycznia 2022 roku do 31 marca 2022 roku.

Cały komunikat:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: