Ponad jedna trzecia wszystkich samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych na świecie wykorzystuje jeden z wariantów złącza GB/T – i właściwie wszystkie są w Chinach. Drugie miejsce zajmuje japoński standard Chademo, trzecie – amerykańska Tesla. Chademo dominuje nawet w Unii Europejskiej, ale gdy do gry wkroczy koncern Volkswagena czy Grupa PSA, jego dni będą policzone.
Chademo najbardziej globalnym standardem, nawet w Unii Europejskiej z dużym udziałem
Spis treści
Chiński GB/T to w rzeczywistości dwa standardy. Jeden odpowiada za ładowanie półszybkie prądem przemiennym, drugi – za szybkie z użyciem prądu stałego (GB/T DC, zaznaczony na zdjęciu w Tesli). Aż 37 procent wszystkich samochodów na świecie wyposażonych jest w jeden z rodzajów gniazda GB/T.
Ciekawa jest pozycja Chademo (22 procent udziału światowego). Dzięki obecności gniazda w Nissanie Leafie – najpopularniejszym elektryku na świecie – ładowarki z wtykiem Chademo rozpowszechniły się w Japonii, ojczyźnie standardu, ale też w Europie i Ameryce Północnej. Nieprzypadkowo zresztą Tesle obsługują ładowanie na Superchargerach i i Chademo właśnie.
Na trzecim miejscu znajduje się gniazdo Tesli (22 procent), które zależy od rynku. W Ameryce Północnej firma stosuje własny wtyk, z kolei w Europie gniazdo jest fizycznie kompatybilne ze złączem Type 2 (Mennekes). Dopiero na czwartym miejscu na świecie znajduje się CCS1+CCS 2 – gniazdo tego typu występuje w 13 procent samochodów elektrycznych. Na piątym, ostatnim miejscu zestawienia, obecne jest gniazdko Type 2, które pojawiło się w 6 procent aut.
Chademo popularne, ale słabnące
Na świecie jest dziś ponad 1,3 miliona samochodów obsługujących protokół Chademo (44 procent całej floty), z czego ponad 0,76 miliona posiada fizyczne gniazdo Chademo, a pozostała liczba – Tesle – wykorzystuje przejściówki. Nawet na terenie Unii Europejskiej, gdzie oficjalnym standardem jest Type 2, a jego rozszerzeniem CCS 2 (na zdjęciu podpisane jako „CCS combo 2”), Chademo obecne jest w 50 procent samochodów. Chodzi głównie o Nissany Leafy, Mitsubishi Outlandery PHEV oraz starsze wersje Kii Soul.
Dodajmy, że wszyscy europejscy producenci postawili na Type 2 i CCS 2, dlatego udział Chademo będzie spadał. Operatorzy niezależni stawiają ładowarki uniwersalne, wyposażone w CCS 2, Chademo i Type 2, ale już Ionity wykorzystuje wyłącznie kable z wtykami CCS 2. Również Tesla w Modelu 3 wprowadziła gniazdo CCS 2, więc los Chademo na terenie Unii Europejskiej wydaje się być przesądzony.