Portal Creditplus opracował dane dotyczące czasów ładowania różnych modeli samochodów zebrane przez Zap-Map, mapę punktów ładowania dla Wielkiej Brytanii i Irlandii. W zestawieniu ujęto Jaguara I-Pace, Teslę Model S 75, Audi e-tron, BMW i3 94 Ah oraz Nissana Leafa II („40 kWh”).
Czasy ładowania dla różnych aut elektrycznych
Spis treści
Zestawienie obejmuje aż pięć wariantów mocy: prąd przemienny (AC) 3,7 kW, 7 kW i 22 kW oraz prąd stały (DC) 50 kW i 150 kW.
3,7 kW to wartość dla maksymalnie obciążonej instalacji domowej (230 V, 16 A) ze specjalnym gniazdkiem – przy normalnym uzyskamy maksymalnie 2,3-2,76 kW (10 A).
Trzecia wartość (22 kW) jest o tyle interesująca, że dotyczy maksymalnej mocy ładowania dostępnej na większości słupków stawianych w miastach i na parkingach.
> TÜV: Tesla Cybertruck nie ma szans na homologację w Niemczech. Przynajmniej w tej formie
50 kW z kolei to ważny wskaźnik dla Polaków – taką maksymalną mocą dysponuje 99 procent działających na terenie naszego kraju szybkich ładowarek, a urządzenia działające z mocami 100-150 kW dopiero są uruchamiane. Oczywiście nie licząc Superchargerów Tesli, które od początku oferowały 120 kW, a teraz oferują już do 150 kW mocy.
Oto te czasy dla baterii rozładowanej do zera i uzupełnianej do 100 procent:
Czas ładowania z gniazdka 230 V, 16 A (3,7 kW)
- BMW i3 – 11 godzin dla wersji z baterią 94 Ah (33,2 kWh pojemności całkowitej) i realnym zasięgiem 183 km,
- Nissan Leaf II – 11 godzin dla wersji z baterią o 40 kWh pojemności całkowitej i realnym zasięgiem 243 km,
- Tesla Model S 75 – 21 godzin dla wersji z baterią ~75 kWh pojemności całkowitej i realnym zasięgiem 401 km,
- Jaguar I-Pace – 30 godzin dla wersji z baterią 90 kWh pojemności całkowitej i realnym zasięgiem 377 km,
- Audi e-tron 55 Quattro – 31 godzin dla wersji z baterią 95 kWh pojemności całkowitej i realnym zasięgiem 328 km.
/w zestawieniach poniżej nie będziemy powtarzać informacji o pojemnościach i zasięgach samochodów/
Widać więc, że o ile BMW i3 oraz Leafa od biedy naładujemy z takiego gniazdka przez długą noc, o tyle w samochodach z większymi akumulatorami nie ma na to szans.
Czas ładowania z gniazda 230 V, 32 A na jedną fazę (7+ kW)
- BMW i3 – 4,5 godziny,
- Nissan Leaf – 6 godzin,
- Tesla Model S – 11 godzin,
- Jaguar I-Pace – 13 godzin,
- Audi e-tron – 13,5 godziny.
Wyraźnie widać, że dużych samochodach 32 ampery na jednej fazie to minimum, żeby móc bez przeszkód korzystać z samochodu ładując go tylko w domu. Oczywiście 13,5 godziny to długo, ale w końcu rzadko nam się będzie zdarzać wyjeżdżenie baterii do końca.
> Google Maps pozwalają na wyszukiwanie stacji ładowania z konkretnymi złączami. Na razie w USA
Dodajmy, że w Polsce znacznie łatwiej jest uzyskać przyłącze trzyfazowe (3-f) z 16 amperami na fazę (230 V x 16 A x 3 = 11 kW) niż przyłącze z 1 fazą 32 A. Dlatego nabywcy elektryków na terenie naszego kraju powinni szukać samochodów z ładowarkami 2- lub najlepiej 3-fazowymi i przyjrzeć się rankingowi poniżej:
Czas ładowania ze słupka/stacji ładowania prądem przemiennym 22 kW
- BMW i3 – 3 godziny,
- Audi e-tron – 4 godziny,
- Tesla Model S – 5 godzin,
- Nissan Leaf – 6 godzin,
- Jaguar I-Pace – 13 godzin.
Przy ładowaniu 3-fazowym Jaguar I-Pace z 1-fazową ładowarką zaczyna wyraźnie odstawać. Z dokładnie tego samego powodu słabo wypada też Nissan Leaf. Błyszczą natomiast pozostałe duże samochody, które mimo sporych baterii osiągają czasy niewiele gorsze niż BMW i3 (ładowarka 3-f, do 11 kW) i lepsze niż Nissan Leaf – to dzięki temu, że producent wyposażył je w ładowarki 3-fazowe.
Czasy ładowania na stacji 50 kW
- BMW i3 – 35 minut (0-80 procent),
- Nissan Leaf – 1 godzina,
- Audi e-tron – 1,5 godziny (0-80 procent),
- Jaguar I-Pace – 1,5 godziny (0-80 procent),
- Tesla Model S – 2 godziny.
Przy typowej szybkości ładowania czas postoju na stacji wynosi od 35 minut do 2 godzin. Nie jest to bardzo krótko, dlatego na obecnym etapie rozwoju infrastruktury do ładowania w Polsce najlepsza opcja to wybieranie auta z dużą baterią, niskim zużyciem energii oraz rozsądna jazda w trasie. Przy Teslach istnieje ponadto możliwość skorzystania z Superchargerów (o ile są po drodze).
Czasy ładowania na stacji 150 kW
- Audi e-tron – 30 minut (0-80 procent),
- Jaguar I-Pace – 45 minut (0-80 procent, maksymalnie 100 kW)
- Tesla Model S – 1 godzina.
Dla takiej już całkiem szybkiej „szybkiej” stacji ładowania nie podano czasów BMW i3 oraz Nissana Leafa; byłyby one identyczne jak w przypadku stacji 50 kW. Wysokie moce pozwalają Audi e-tron na pokazanie pazura (maksymalna moc = 150 kW) i zostawiają konkurencję z tyłu.

Stacja Ionity to ultraszybka stacja ładowania. Pozawala na uzupełnianie energii z mocą do 350 kW (c) Audi / Ionity
Gwoli wyjaśnienia dodajmy jednak, że do przygotowania tej tabelki prawdopodobnie wzięto popularne w Zap-Map modele, stąd obecność Tesli Model S 75. Samochód w tej wersji nie jest bowiem oferowany bodaj od początku 2018 roku.
A oto i tabelka (źródło):