Nasz Czytelnik, Pan Rafał, zwrócił nam uwagę, że z początkiem 2021 roku wystartowały dwie nowe stacje ładowania aut elektrycznych Orlenu na trasie stolica-południe Polski. Dzięki temu Warszawa, Kraków i Zakopane są połączone trasą, którą można pokonać elektrykiem nawet z mniejszą baterią.
Stacje ładowania Orlenu Łączyn i Radom już czynne
To najwyraźniej nie przypadek, że Tesla zdecydowała się na uruchomienie Superchargera w Radomiu wcześniej niż w Strykowie. Wygląda na to, że Orlen też zauważył, że trasa Warszawa-Kraków-Zakopane to uczęszczany ciąg komunikacyjny, szczególnie w ferie, wakacje i weekendy. Dwie nowe stacje ładowania Orlenu dostępne są w:
- Radomiu przy ul. Struga 102 (PlugShare TUTAJ),
- pod Jędrzejowem, w Łączynie 22 przy S7 (PlugShare TUTAJ).
Obydwie aktualnie dostępne są za darmo, obydwie też obiecują moc ładowania prądem stałym (DC) do 50 kW, a prądem przemiennym (AC) do 44 kW – z tej ostatniej wieści ucieszą się szczególnie właściciele Renault Zoe z silnikami Q.
Aktualnie obydwie stacje dostępne są bezpłatnie, co może przydać się osobom podróżującym między stolicami Polski (dawną i obecną), docelowo zapłacimy zapewne 1,43 zł/kWh przy AC i 1,99 zł/kWh przy DC. Chyba że okaże się, że urządzenia obsługują 100 kW, wtedy stawka DC urośnie do 2,39 zł/kWh.
Jak słusznie zasugerował nasz Czytelnik, nowe stacje ładowania sprawiają, że nawet właściciele samochodów elektrycznych z mniejszymi bateriami (~40 kWh) powinni całkiem wygodnie przejechać trasę Warszawa-Kraków. Odległości są bowiem następujące (za Mapami Google):
- Warszawa-Radom – 122 kilometry,
- Radom-Łączyn – 125 kilometrów,
- Łączyn-Kraków – 78 kilometrów,
- LUB Łączyn-Zakopane – 192 kilometry.
Przy jeździe w kierunku południowym należy pamiętać, że do Zakopanego będziemy podjeżdżać pod górę. Należy uwzględnić ukształtowanie terenu podczas szacowania dostępnego zasięgu samochodu.
Zdjęcie otwierające: trasa Warszawa-Kraków z zaznaczonymi nowymi stacjami ładowania samochodów elektrycznych Orlenu.