Stowarzyszenie CharIn stojące za promocją standardów CCS i MCS chyba poczuło lekkie zaskoczenie reakcją rynku na swój komunikat dotyczący złącza ładowania Tesli, NACS. Albo część jego członków się delikatnie zagotowała. Organizacja wystosowała wyjaśnienie, w którym zapowiedziała chęć stworzenia grupy zadaniowej, której celem będzie przepuszczenie NACS przez dowolny komitet normalizacyjny.

CharIn się wije, wyjaśnia. I pomoże

Charging Interface Initiative (CharIn, pol. Inicjatywa dot. Interfejsu Ładowania) to stowarzyszenie zrzeszające ponad 320 firm, w tym także Teslę czy Forda. W pierwszym komunikacie organizacja skrytykowała NACS Tesli jako pomysł niebędący standardem, bo nieposiadający akceptu organizacji inżynierskiej (np. ISO, IEC, IEEE, SAE, ANSI) zajmującej się właśnie normalizacją rozmaitych rozwiązań.

Teraz ktoś chyba uświadomił sobie, że taka krytyka na starcie osłabia pozycję negocjacyjną i może doprowadzić do zapaści stowarzyszenia, skoro jego członkowie są zainteresowani wdrożeniem NACS. Obecne wyjaśnienie to mocne złagodzenie stanowiska. CharIn jest:

…zadowolone, że NACS wykorzystuje protokoły DIN 70121 i ISO 15118 oparte na PLC pozwalających na obsługę CCS i stworzonych na potrzeby CCS.

PLC (ang. power-line communication) to mechanizmy wymiany informacji z użyciem przewodów wykorzystywanych do przesyłania elektryczności. Opisane protokoły powstały na potrzeby CCS, ale „są wszechstronnymi standardami komunikacyjnymi, które mogą pomóc w budowie pomostów (!) między wszystkimi standardami ładowania w Ameryce Północnej”.

Cadillac Lyriq z widoczną klapką portu ładowania CCS1 stojący obok Superchargera Tesli (c) General Motors

To nie koniec. CharIn wyszło z inicjatywą stworzenia otwartej grupy poświęconej zadaniu (ang. open task force) przeprowadzenia NACS przez proces standaryzacji. I choć organizacja otwarcie mówi, że popiera złącza CCS i MCS, wygląda na to, że dopuszczono NACS jako jedno z możliwych wcieleń CCS. Takie postawienie sprawy oznacza, że Tesla zdecydowała się na pełną otwartość wobec innych organizacji („bierzcie i korzystajcie”), może też wpłynąć na Kongres Stanów Zjednoczonych, który na razie nie chciał nawet słyszeć o standardzie innym niż CCS.

Różne rodzaje portów (widok po lewej) i złączy (widok 3D) stosowanych w różnych regionach świata. Obecnie w Europie standardem jest CCS2/Combo 2, który wykorzystuje duże piny do ładowania prądem stałym i małe piny z gniazda Typu 2 do komunikacji między ładowarką i samochodem. Złącze Tesli/NACS (prawy dolny róg) jest istotnie mniejsze niż wszystkie pozostałe (c) EV-Institute

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: