Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

BP chce sprzedać wszystkie stacje paliw w Holandii. Podobne ruchy innych sieci

Reuters dowiedział się, że BP przymierza się do sprzedaży wszystkich 310 stacji paliw na terenie Holandii. Transakcja ma zostać domknięta do końca 2025 roku. TotalEnergies podjęło podobną decyzję dotyczącą sieci w Niemczech i Holandii, Jet jest na sprzedaż w Niemczech i Austrii, Shell planuje do końca przyszłego roku zamknąć 1 000 stacji, by skupić się na usłudze ładowania samochodów elektrycznych.

Stacje paliw = wymierający biznes? Tak, ale niekoniecznie przez elektryki

Podczas gdy Orlen chwali się rozbudową sieci stacji tankowania w Niemczech, zachodnie koncerny dokonują stopniowego przeglądu portfolio i odsprzedają część zasobów. BP pozbywa się całej sieci w Holandii, rzekomo dlatego, że jej rozwój jest zbyt drogi. Problemem mogą być również koszty dzierżawy gruntu. W kraju, który sporą część swej powierzchni wyrwał morzu, ziemia to cenne dobro. Portal Electrive przytacza przykład Shella, który za 15-letnią dzierżawę terenu przy autostradzie A2 pod jedną placówkę zapłacił 12,3 miliona euro (źródło).

Stacje paliw w Niemczech i Holandii sprzedał TotalEnergies. Shell przymierza się do zamknięcia 1 000 z 47 000 lokalizacji. Firma już dziś ma więcej stacji ładowania, na koniec 2023 roku były ich 54 000, głównie w Chinach. Do 2030 roku koncern energetyczny chciałby mieć w portfolio 200 000 punktów ładowania (punkt ładowania = pojedynczy kabel z wtykiem; stacja ładowania, strefa ładowania = miejsce z co najmniej jedną ładowarką). W przypadku BP opisywanego w artykule nie wiadomo jeszcze, czy sprzedaż będzie dokonywana pakietami (np. regionami), czy częściami (by np. dla koncernu został fragment stacji z ładowarką, BP Pulse), czy może w jeszcze inny sposób.

Spadek zainteresowania stacjami paliw nie musi być związany ze zwiększaniem się liczby samochodów elektrycznych. W Norwegii, kraju z rekordowym udziałem elektryków w całym taborze aut, największe zjazdy notowano do lat osiemdziesiątych (kryzysy paliwowe) oraz od początku lat dziewięćdziesiątych. Linia trendu właściwie wypłaszczyła się w poprzedniej i obecnej dekadzie. Sieci paliwowe stopniowo inwestują w ładowarki, dlatego w nomenklaturze nie stosuje się już nazwy „stacja paliw”, lecz „stacja energetyczna”:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version