Reuters dowiedział się, że BP przymierza się do sprzedaży wszystkich 310 stacji paliw na terenie Holandii. Transakcja ma zostać domknięta do końca 2025 roku. TotalEnergies podjęło podobną decyzję dotyczącą sieci w Niemczech i Holandii, Jet jest na sprzedaż w Niemczech i Austrii, Shell planuje do końca przyszłego roku zamknąć 1 000 stacji, by skupić się na usłudze ładowania samochodów elektrycznych.
Stacje paliw = wymierający biznes? Tak, ale niekoniecznie przez elektryki
Podczas gdy Orlen chwali się rozbudową sieci stacji tankowania w Niemczech, zachodnie koncerny dokonują stopniowego przeglądu portfolio i odsprzedają część zasobów. BP pozbywa się całej sieci w Holandii, rzekomo dlatego, że jej rozwój jest zbyt drogi. Problemem mogą być również koszty dzierżawy gruntu. W kraju, który sporą część swej powierzchni wyrwał morzu, ziemia to cenne dobro. Portal Electrive przytacza przykład Shella, który za 15-letnią dzierżawę terenu przy autostradzie A2 pod jedną placówkę zapłacił 12,3 miliona euro (źródło).
Stacje paliw w Niemczech i Holandii sprzedał TotalEnergies. Shell przymierza się do zamknięcia 1 000 z 47 000 lokalizacji. Firma już dziś ma więcej stacji ładowania, na koniec 2023 roku były ich 54 000, głównie w Chinach. Do 2030 roku koncern energetyczny chciałby mieć w portfolio 200 000 punktów ładowania (punkt ładowania = pojedynczy kabel z wtykiem; stacja ładowania, strefa ładowania = miejsce z co najmniej jedną ładowarką). W przypadku BP opisywanego w artykule nie wiadomo jeszcze, czy sprzedaż będzie dokonywana pakietami (np. regionami), czy częściami (by np. dla koncernu został fragment stacji z ładowarką, BP Pulse), czy może w jeszcze inny sposób.
Spadek zainteresowania stacjami paliw nie musi być związany ze zwiększaniem się liczby samochodów elektrycznych. W Norwegii, kraju z rekordowym udziałem elektryków w całym taborze aut, największe zjazdy notowano do lat osiemdziesiątych (kryzysy paliwowe) oraz od początku lat dziewięćdziesiątych. Linia trendu właściwie wypłaszczyła się w poprzedniej i obecnej dekadzie. Sieci paliwowe stopniowo inwestują w ładowarki, dlatego w nomenklaturze nie stosuje się już nazwy „stacja paliw”, lecz „stacja energetyczna”:
How is Norway’s EV transition affecting gas stations?
1. They declined by about 50% 1970-2000.
▸More efficient cars
▸More expensive property
▸Other grocers extending opening hours
2. Last decade? No change.
▸EVs mean stations install chargers and carry on selling hot dogs. pic.twitter.com/MGKzbkYdSi— Robbie Andrew (@robbie_andrew) August 25, 2024