Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej wstępnie zgodzili się co do warunków, jakie powinna spełniać sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych na terenie Unii Europejskiej. Takie porozumienia stanowią podstawę do aktów prawnych, zgodnie z którymi toczą się procedury wdrożeniowe. Dlatego już w 2026 roku na głównych szlakach komunikacyjnych (TEN-T) całej Unii powinniśmy mieć sieć ładowarek o sumarycznej mocy 400 kW ulokowanych co 60 kilometrów.
Emobilność z wyznaczonym kierunkiem rozwoju
Prace na temat stacji ładowania i tankowania wodoru toczą się w ramach Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych (ang. AFIR), dotyczą głównej sieci transportowej Unii Europejskiej (TEN-T). Zakładają, że:
- do 2026 roku wszystkie drogi TEN-T będą miały stacje ładowania co 60 kilometrów z ładowarkami o sumarycznej mocy co najmniej 400 kW,
- do 2028 roku moc zostanie podniesiona do 600 kW,
- do 2028 roku połowa dróg TEN-T ma mieć stacje ładowania dla ciężarówek i autobusów co 120 kilometrów z ładowarkami o sumarycznej mocy od 1 400 do 2 800 kW, w zależności od rodzaju drogi [tj. ruchu na niej],
- do 2028 roku mają też zostać uruchomione po 2 ładowarki uzupełniające dla transportu ciężkiego na bezpiecznych parkingach
- do 2031 roku wszystkie drogi TEN-T powinny mieć stacje tankowania wodoru co co najmniej 200 kilometrów (źródło).
Żeby przyspieszyć rozwój stacji tankowania, wodór ma być gazowy (bez rozpraszania się na gaz w formie ciekłej). Operatorzy będą musieli również skupić się na wielofunkcyjnych węzłach położonych w okolicy dużych miast. Rozwój infrastruktury ma zależeć od przyrostu liczby samochodów elektrycznych, cele znikają, kiedy elektryki osiągną poziom 15 procent taboru, bo wtedy stacje ładowania zaczną powstawać na zasadach rynkowych.
Uzupełnianie energii ma być łatwe, płatności powinny odbywać się z użyciem kart płatniczych, urządzeń zbliżeniowych lub, w pewnych przypadkach, smartfonów i kodów QR. Kierowca powinien widzieć i mieć możliwość porównania cen dla kilowatogodzin, minut postoju lub też kilogramów gazu. Do 2027 roku ma powstać paneuropejska baza danych punktów ładowania, za pomocą której możliwe będzie sprawdzenie dostępności, czasów oczekiwania i cen na konkretnych stacjach.
W kwestii infrastruktury do ładowania zgadzamy się ze Sceptycznym entuzjastą:
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: