Polska jest w ostatniej piątce krajów w Unii Europejskiej, gdy chodzi o liczbę punktów ładowania na tle naszej siatki drogowej, wyliczyło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Na koniec 2021 roku mieliśmy 0,7 punktu na każde 100 kilometrów dróg. Gorzej od nas wypadła Estonia (0,6 punktu ładowania), Grecja (0,4), Cypr (0,4) i Litwa (0,2). Tymczasem Komisja Transportu i Turystyki UE chciałaby co najmniej 6,7 punktu ładowania na 100 kilometrów!

Jesteśmy mocno w tyle z rozbudową sieci stacji ładowania

Kraje, które znajdują się w TOP5 najlepiej wyposażonych w stacje ładowania to 1/ Holandia (64,3 punktu ładowania na 100 kilometrów), 2/ Luksemburg (57,9), 3/ Niemcy (25,8), 4/ Portugalia (24,9) i 5/ Szwecja (12,2). Przy czym należy zastrzec, że mówimy o wszystkich punktach ładowania, w tym szybkich, wykorzystywanych na trasach, i półszybkich, które mają najwięcej sensu w mieście. Gdyby wziąć pod uwagę tylko szybkie ładowarki – i to bardzo liberalnie zdefiniowane, bo obsługujące moce powyżej 22 kW – średnia dla całej Unii Europejskiej spada siedmiokrotnie (źródło).

Komisja Transportu i Turystyki chciałaby tymczasem, żeby do końca 2026 roku na terenie Unii Europejskiej były rozbudowane szybkie stacje ładowania co 60 kilometrów, co oznacza co najmniej 2, a najlepiej 4 ładowarki z co najmniej 2 punktami każda co 60 kilometrów. Łatwo policzymy, że to między 6,7 a 13,3 punktu szybkiego ładowania na 100 kilometrów dróg.

Najwięcej do nadrobienia miałyby wspomniane kraje LAST5, czyli Litwa, Cypr, Grecja, Estonia i Polska, przy czym największe wydatki czekają operatorów działających w Polsce ze względu na największą powierzchnię naszego państwa. Dlatego propozycja Komisji Transportu i Turystyki jest dla nas wyjątkowo korzystna, bo idzie za nią dodatkowy budżet zakładający szybkie wydatkowanie środków.

Operatorzy stacji ładowania – w tym GreenWay i Ionity – o tym wiedzą. Stworzyli oni konsorcjum Expand-E /właściwie: EXPAND-E, Expanding Performance and Network Density – Electric), które w najbliższych trzech latach uruchomi nowe i rozbuduje istniejące stacje ładowania. Konsorcjum zakłada, że zmiany obejmą 450 lokalizacji w 22 państwach Unii Europejskiej (źródło), do końca 2025 roku ma się na nich pojawić w sumie 2 100 stacji ładowania o mocy 150-350 kW. Inicjatywa zostanie dofinansowana ze środków UE kwotą 69,11 milionów euro (równowartość 334 milionów złotych).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: