Lucid Motors oficjalnie poinformowało, że rozpoczęło dostawy Lucida Air w Europie. Ujawniono też, że Lucid Air Dream Edition R przejeżdża 883 jednostki WLTP na jednym ładowaniu, jest to więc samochód elektryczny o największym zasięgu dostępny na naszym kontynencie. Auto bez problemu pokonało Teslę Model S Plaid (600 jedn. WLTP) i pobiło Mercedesa EQS 450+ (737 jedn. WLTP). W 2023 roku Air może zostać zdetronizowany przez Zeekra 001 z baterią CATL Qilin, którego opisywaliśmy wczoraj i który może osiągnąć nawet 950 jednostek WLTP.
Lucid Air w Europie
Stało się to, co redakcja Elektrowozu przewidywała na początku grudnia: „Firma powinna mieć już kompletną dokumentację, więc pierwsze egzemplarze mogłyby być wydane nawet w tym roku”. Wtedy uznaliśmy, że to mało prawdopodobne – bo Lucid nie chwalił się potrzebą szybkiego dostarczenia aut na Stary Kontynent – tymczasem zaledwie dwa tygodnie później dowiedzieliśmy się, że pierwsze Lucidy Air faktycznie zostały odebrane w Niemczech i Holandii (źródło).
Lucid Air to model segmentu E, jak Tesla Model S Plaid czy Mercedes EQE, ale obiecuje „wnętrze o rozmiarach klasy S”, dlatego we wstępie porównaliśmy go do Mercedesa EQS. W Europie są dostępne dwa warianty:
- Lucid Air Dream Edition Performance / P z 828 kW/1 126 KM mocy i zasięgiem WLTP wynoszącym 799 jednostek w trybie mieszanym. Przyspieszenie Lucida Air Dream Edition P od 0 do 100 km/h trwa 2,5 sekundy.
- Lucid Air Dream Edition Range / R z 696 kW/946 KM mocy i zasięgiem wynoszącym do 883 jednostek WLTP. Przyspieszenie samochodu 0-100 km/h ma trwać 2,9 sekundy.
Po przeliczeniu zasięgów na normalne jednostki dowiemy się, że realne zasięgi obu modeli w trybie mieszanym powinny wynieść odpowiednio 683 lub 755 kilometrów. Daje to mniej więcej 479 lub 530 kilometrów przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera. Najlepsze Tesle osiągają takie wyniki, ale w trybie mieszanym i drogach miejsko-podmiejskich. Dodajmy, że wygląda na to, że pojemność baterii Lucida Air Dream Edition to ~126 (118 kWh).
Amerykańska marka ma obecnie trzy salony w Europie: w Genewie (Szwajcaria), Monachium (Niemcy) i pod Amsterdamem, w Hilversum (Holandia). W przyszłości planowane są kolejne placówki. Samochodów nie można na razie zamawiać do Polski, obsługiwana jest natomiast większa część Europy Zachodniej i Północnej. Cena Lucida Air Dream Edition R startuje w Holandii od 222 000 euro, równowartości 1 050 000 złotych.
Nota od redakcji Elektrowozu: spytaliśmy Lucida, czy planuje rozpoczęcie sprzedaży w Europie. Zasygnalizowaliśmy, że choć Polska może nie wyglądać na zamożny kraj, Mercedes jest zadowolony ze sprzedaży Maybacha na naszym rynku.