Zgodnie z danymi zebranymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym półroczu 2019 roku Polacy kupili 25 samochodów elektrycznych na każdy 1 milion obywateli. Gdyby jednak odjąć samochody, które trafiły do programu Innogy Go, liczba ta zmniejsza się o ponad połowę – do 12 egzemplarzy na 1 milion obywateli.

Samochody elektryczne w Europie – Polska w ogonie

Bez Innogy Go Polska byłaby na przedostatnim miejscu w Europie, wyprzedzilibyśmy tylko Grecję. 500 egzemplarzy BMW i3, które trafiło do carsharingu Innnogy Go wywindowało nas na nieco wyższą pozycję, ale z czasem ten efekt osłabnie. Warto tu jednak dodać, że Litwa i Rumunia nadal nie odróżniają samochodów czysto elektrycznych (BEV) od hybryd plug-in (PHEV/EREV), co w zestawieniach uwzględnia już nawet ACEA – wszystkie auta z gniazdkami wpadają po prostu do przegródki „BEV”.

W Europie na pierwszym miejscu jest Norwegia, w której kupiono 6,6 tysiąca nowych samochodów elektrycznych na każdy 1 milion mieszkańców (łącznie: 35 200 egzemplarzy). W Unii Europejskiej prowadzi Holandia z wynikiem 1 156 samochodów na 1 milion mieszkańców (łącznie: 20 050 egzemplarzy).

> Polacy kupili w I połowie 2019 roku 947 samochodów elektrycznych. W całej UE elektryki lepiej niż hybrydy plug-in

Niemcy, które prowadzą w Unii Europejskiej w wartościach bezwzględnych (łącznie 31 159 egzemplarzy) w stosunku do liczby mieszkańców wypadają znacznie słabiej – w pierwszej połowie 2019 roku kupiono 375 samochodów na każdy 1 milion obywateli. Widać jednak, że trend zakupowy dotyczący elektryków jest silny nawet w dużych krajach, gdzie auta liczy się w setkach egzemplarzy na 1 milion mieszkańców.

Zupełnie inaczej wygląda to w krajach, które długo nie spełniały warunków dołączenia do Unii Europejskiej:

Samochody elektryczne na tle całego rynku aut nowych [I półrocze 2019]

A jaki odsetek stanowiły samochody elektryczne w Europie na tle całego rynku uwzględniającego też hybrydy plug-in (PHEV/EREV), stare hybrydy (HEV), inne paliwa (CNG, LPG), samochody benzynowe i diesle? Oto ranking krajów, Polska bez Innogy Go okupuje przedostatnie miejsce, na samym końcu znalazła się Grecja:

  1. Norwegia – 45,01 procent
  2. Holandia – 8,85 procent,
  3. Islandia – 5,84 procent,
  4. Szwecja – 4,98 procent,
  5. Szwajcaria – 3,78 procent,
  6. Portugalia – 3,04 procent,
  7. Austria – 2,79 procent,
  8. Irlandia – 2,42 procent,
  9. Dania – 2,12 procent,
  10. Francja – 1,8 procent,
  11. Niemcy – 1,69 procent,
  12. Finlandia – 1,65 procent,
  13. Unia Europejska – 1,54 procent,
  14. Belgia – 1,48 procent,
  15. Węgry – 1,07 procent,
  16. Wielka Brytania – 0,94 procent,
  17. Hiszpania – 0,79 procent,
  18. Słowenia – 0,67 procent,
  19. Bułgaria – 0,66 procent,
  20. Rumunia – 0,64 procent,
  21. Włochy – 0,47 procent,
  22. Łotwa – 0,45 procent,
  23. Polska – 0,34 procent,
  24. Litwa – 0,32 procent,
  25. Czechy – 0,28 procent,
  26. Estonia – 0,23 procent,
  27. Słowacja – 0,18 procent,
  28. Polska bez Innogy Go – 0,16 procent,
  29. Grecja – 0,16 procent.

Dane można sprawdzić TUTAJ, do czego zachęcamy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: