Zgodnie z danymi zebranymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), Polacy kupili w 2018 roku 620 sztuk samochodów elektrycznych. To wzrost o 42,5 procent rok do roku, ale w Europie jesteśmy pod tym względem na szarym końcu. Dogania nas Rumunia, a przegoniły nas Czechy, Finlandia, nie mówiąc o Irlandii.
Ile Polacy kupili samochodów elektrycznych w 2018 roku
Kupujemy tyle samochodów elektrycznych, że wprowadzenie dopłat do elektryków byłoby dla budżetu praktycznie niezauważalne. Polacy nabyli w 2018 roku:
- 620 samochodów czysto elektrycznych (BEV),
- 704 hybrydy plug-in (PHEV),
- oraz 22 821 starych hybryd, czyli bez możliwości ładowania z gniazdka (HEV).
> Audi i Porsche ścięło koszty platformy PPE po rozebraniu Tesli Model 3. Tesla okazała się za dobra
Średnie wzrostu dla Unii Europejskiej i Polski mierzone w stosunku do poprzedniego roku wyniosły następująco:
- Samochody elektryczne | Unia Europejska: +53,2 procent, Polska: +42,5 procent, czyli tempo poniżej średniej unijnej,
- Hybrydy plug-in | Unia Europejska: +26,1 procent, Polska: +9,7 procent, czyli tempo poniżej średniej unijnej,
- Stare hybrydy | Unia Europejska: +35,6 procent, Polska: +32,6 procent, czyli tempo poniżej średniej unijnej.
- Samochody benzynowe | Unia Europejska: +12,8 procent, Polska: +14 procent, czyli tempo powyżej średniej unijnej,
- Diesle | Unia Europejska: -18,3 procent, Polska: -2,3 procent, czyli tempo powyżej średniej unijnej.
Jak podsumować te dane? W segmentach, w których Europa odchodzi w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań, Polska nadal akceptuje starą technologię. Natomiast w dziedzinach, które są bardziej przyjazne dla środowiska, Polska zostaje daleko z tyłu. A gdyby uwzględnić liczbę obywateli, prawdopodobnie znajdziemy się na samym końcu stawki.
Dane źródłowe do pobrania tutaj: Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie 2018 i 2017 ACEA – 20190207_PRPC_fuel_Q4_2018_FINAL