Volvo uruchomiło na Twitterze kampanię reklamową Volvo XC40 Electric i zapowiedziało, że w przyszłym miesiącu pokaże gotowy samochód. Już teraz zaprezentowano szereg teaserów z zespołem napędowym i konstrukcją nadwozia oraz zapowiedziano system ADAS.
Elektryczne Volvo XC40 – doczekaliśmy się!
Dla tych, którzy spodziewali się premiery elektrycznego XC40 w 2017 roku, prezentacja nowego modelu samochodu musiała być sporym zawodem. Mimo wcześniejszych szumnych deklaracji o elektryfikacji floty, producent nawet nie zająknął się o wariancie zasilanym z baterii. Pierwsze konkretne informacje pojawiły się dopiero w 2019 roku.
Teraz Volvo podało oficjalną datę premiery: 16 października 2019 roku. To będzie pierwszy czysto elektryczny samochód marki – niewykluczone, że trafi na rynek szybciej niż jego krewniak, Polestar 2.
> Elektryczne Volvo XC40? Prezentacja: 2019, sprzedaż: 2020
Nie podano na razie żadnych danych technicznych auta, ale z opublikowanych teaserów wynika, że samochód ma:
- nieregularną baterię w podłodze i tunel środkowy,
- port ładowania ulokowany na lewym tylnym błotniku,
- napęd na obie osie.
Elektryczne Volvo XC40 – budowa zespołu bateryjno-napędowego. Przód samochodu znajduje się po lewej stronie (c) Volvo
Budowa elektrycznego Volvo XC40, rzut z góry. Zwróć uwagę na silniki oznaczone kolorem niebieskim. Ten przy przedniej osi (lewa strona) ledwie prześwituje między przewodami prowadzącymi do falownika (c) Volvo
Volvo XC40, elektryczne – widok z boku. Silnik napędzający tylną oś (prawa strona ilustracji) sprawia wrażenie większego, co sugeruje wyższą moc (c) Volvo
Volvo zadeklarowało, że będzie to „jeden z najbezpieczniejszych samochodów na drogach” i zaprezentowało strukturę nadwozia auta, w której kolorami oznaczono stal o różnych twardościach.
Na schemacie warto zwrócić na coś uwagę. Otóż wzmocnienia w przedniej części struktury (jasna zieleń) kończą się w okolicy pojemnika baterii. Volvo będzie więc kolejnym producentem, który przeniesie impet uderzenia na najbardziej wytrzymały element samochodu, żeby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów. Mowa oczywiście o podwoziu.
> MG ZS EV: recenzja Nylanda [wideo]. Duży i tani jak na samochód elektryczny – idealny dla Polaków?
Spodziewamy się, że elektryczne Volvo XC40 zagwarantuje ludziom wyższy poziom bezpieczeństwa w wypadku zderzenia niż warianty spalinowe – ale to oczywiście tylko nasze domysły.
Producent zapowiada, że samochód zostanie wyposażony w nową platformę Zaawansowanych Systemów Wspomagania Kierowcy (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS), w skład której wejdzie zbiór radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. W przyszłości mogą one zostać wykorzystane w bardziej zaawansowanych układach jazdy (pół)autonomicznej.
W nadchodzących tygodniach Volvo chce zdradzać kolejne informacje na temat elektrycznego XC40. Premiera auta nastąpi, jak wzmiankowaliśmy, 16 października 2019 roku.
> NORWEGIA. Tesla wygrywa w rankingach satysfakcji kierowców: 1/ Model 3, 2/ Model X, 3/ Model S
Zdjęcie otwierające: Volvo XC40 w wersji spalinowej, fotografia ilustracyjna (c) Volvo