Nasz Czytelnik, Pan Łukasz, zauważył na szwedzkiej autostradzie Volvo EX30 o numerze rejestracyjnym WRC 74D. Właścicielem samochodu jest Volvo Personvagnar Aktiebolag, zarejestrowano go 7 lipca, miesiąc po premierze. Pan Łukasz wyczytał ze szwedzkich rejestrów, że jest to model z napędem na jedną oś i waży 1,85 tony. Dla porównania: waga Volvo C40 Recharge z jednym silnikiem to 2,045 tony.
Volvo EX30 w Szwecji. Wkrótce egzemplarze prezentacyjne powinny zacząć pojawiać się gdzie indziej
Nieprzypadkowo zaczęliśmy od masy pojazdu, bo z jednej strony widać, że Geely intensywnie pracowało nad odchudzeniem swoich najmniejszych elektryków, z drugiej nadal są one dość ciężkie. Wymiary Volvo EX30 to 4,23 metra długości i 2,65 metra rozstawu osi. Dla porównania: Hyundai Kona Electric 65 kWh waży 1,685 tony, ma 2,66 m rozstawu osi i 4,355 m długości, czyli przy praktycznie identycznym rozstawie osi, dłuższym nadwoziu i minimalnie mniejszej baterii większy samochód jest o 165 kilogramów (8,9 procent) lżejszy.
Na szczęście przy silnikach elektrycznych większa masa jest praktycznie nieodczuwalna podczas normalnej jazdy, różnice pojawiają się dopiero przy ostrym i niebezpiecznym pokonywaniu zakrętów. (Stereo)typowy kierowca Volvo może więc nigdy nie zauważyć różnicy.
Uchwycony na autostradzie samochód był jasnoszary (prawdopodobnie Vapour Grey), z przodu i z tyłu miał opony 245/40 R20. Odpowiada to wariantowi wyposażeniowemu Plus z dużą baterią 69 (64) kWh kosztującemu w Polsce od 214 800 złotych (konfigurator TUTAJ). Jak na model pogranicza segmentów B- i C-SUV to sporo, jak na auto obiecujące przyspieszenie do 100 km/h w 5,3 sekundy oraz 476 jedn. WLTP zasięgu – nie jest źle.
Widoczne Volvo EX30 miało oznaczenie „samochód testowy”, to pierwsza obecność na publicznej drodze, o której usłyszeliśmy. Auto wykorzystuje platformę SEA2, jest więc blisko spokrewnione z Zeekrem X czy Smartem #1. Zgodnie z deklaracją polskiego oddziału, dostawy modelu powinny ruszyć na przełomie 2023 i 2024 roku, ale dane te należy traktować jako wstępne.