Na kanale Battery Life na YouTube pojawił się zbiór informacji o Volkswagenie ID.3, których nie mogli nam zdradzić nasi Czytelnicy zaproszeni na wyjazd do Drezna. Nowinek jest sporo, a wśród nich brak możliwości ruszenia przed zapięciem pasów czy znacznie wyższa niż planowana produkcja ID.3 1st.

VW ID.3 – informacje z kanału Battery Life

Poniżej znajduje się spis najważniejszych ciekawostek, które usłyszeliśmy na kanale na YouTube. Filmy zostały zamieszczone na końcu artykułu. Prosimy również o zapoznanie się z widoczną tam klauzulą.

Problemy z oprogramowaniem „były zaplanowane”

To jedna z najdziwniejszych kwestii wygłoszonych przez youtubera. Otóż ponoć problemy z oprogramowaniem i opóźnienia ponoć „były zaplanowane”. Samochody już zjeżdżają z linii produkcyjnych, ale software nadal nie jest gotowy. I, jak twierdzi Manager Magazin, będzie gotowy dopiero na wiosnę, gdy technicy ruszą na parkingi zapełnione ID.3, by go zaktualizować:

> Volkswagen ID.3 ma poważne problemy z oprogramowaniem. 20 tys. aut do korekty [Manager Magazin]

Ładowanie

Wersja samochodu z baterią o pojemności użytecznej 77 kWh – VW ID.3 Pro S – będzie pracowała z nominalnym napięciem 408 woltów. Wykorzystane przez Volkswagena ogniwa to LG Chem NCM622, czyli z katodami zawierającymi nikiel-kobalt-mangan w proporcjach 60:20:20.

Istnieją już nowsze generacje ogniw, wśród których wymienia się NCM712, NCM811 oraz NCA (nikiel-kobalt-aluminium) Panasonika/Tesli o zawartości kobaltu poniżej 10 procent (NCA900?), jednak Volkswagen wyraźnie postawił na sprawdzoną chemię, która wytwarzana jest masowo.

Na zdjęciu zamieszczonym przez youtubera widać, że po 24:09 minutach w samochodzie uzupełniono 36,4 kWh energii oraz że przy 70 procent moc ładowania wynosi 66 kW. Czyli średnia moc ładowania w całym czasie wyniosła 90,4 kW.

To sporo jak na współczesne auta elektryczne, ale nie jest to jakaś oszałamiająca wartość, gdy wyjedziemy w trasę. Co gorsza: w modelach z mniejszymi bateriami będą to wartości jeszcze niższe.

Ciekawostka: Volkswagen ID.3 ma potrafić wykorzystywać moc ładowarki do podgrzewania ogniw do optymalnej temperatury – oraz będzie przygotowywać baterię do uzupełniania energii, gdy w nawigacji wybierzemy stację ładowania. W samochodach Tesli taka opcja była dostępna od około 2 lat:

> Ładowanie aut elektrycznych w 10 min. i wyższa żywotność baterii dzięki… ogrzewaniu. Tesla ma to od dwóch lat, naukowcy wpadli teraz

Przyspieszenie VW ID.3

Dla edycji 1st ma ono wynosić 7,5 sekundy do 100 km/h. W normalnej wersji ma to być 9,5 s do 100 km/h za sprawą słabszego silnika o mocy 110 kW (150 KM).

Klimatyzacja oszczędzająca energię

Jak podaje Battery Life, w samochodzie nie ma przełącznika, który pozwala na klimatyzowanie wyłącznie przestrzeni kierowcy (z czego znane są auta Hyundaia i Kii). Nie ma go, ponieważ ID.3 automatycznie rozpoznaje obecność tylko kierowcy i na ten podstawie zarządza temperaturą w kabinie.

Transmisja danych

Według uzyskanych przez youtubera informacji, streaming przez Spotify jest planowany, ale go nie będzie. Czytajmy: nie ma go. W cenę ID.3 1st wliczony zostanie trzyletni abonament na dostęp do internetu. Nie będzie nieograniczony.

Jednak w razie czego właściciel auta dostanie opcję zakupu dodatkowych gigabajtów.

Średnica zawracania VW ID.3 i brak możliwości jazdy bez pasów

Średnica zawracania Volkswagena ID.3 ma wynosić 10,2 metra. Bardzo duży kąt skrętu i niski promień zawracania sygnalizował nam również jeden z Czytelników, który także był w Dreźnie – ale publikowane w internecie liczby nieco się tutaj rozbiegają, bo pojawiają się informacje o mniej niż 10 metrach.

> Mam rezerwację VW ID.3 1st, byłem w Volkswagenie. Zdecydowałem: kupuję VW ID.3 1st Max, najdroższy wariant

Kolejną nowinką jest brak możliwości włączenia trybu jazdy przed zapięciem pasów. Samochód ma nam na to nie pozwolić. I tutaj od razu pojawia się kwestia: a co, jeśli ktoś się wypnie podczas jazdy?

 VW ID.3 1st przeobrazi się [prawdopodobnie] w ID.3 Pro Power

Istotną informacją, którą słychać już na samym początku filmu, jest to, że seria „1st” będzie „znacznie liczniejsza” niż planowane pierwotnie 30 tysięcy egzemplarzy. Z kolei z komunikatu, który został rozesłany w Danii, wynika, że ID.3 1st zostanie później przemianowany na VW ID.3 Pro Power i w całej serii aut ulokuje się na drugim miejscu na podium w taki oto sposób: VW ID.3 Pure (45 kWh) < VW ID.3 Pro (58 kWh) < VW ID.3 Pro Power (58 kWh, silnik 150 kW) < VW ID.3 Pro S (77 kWh).

Czy ludzie czekający w kolejce na ID.3 1st nie będą rozczarowani, że inni też dostaną najmocniejszy silnik?

Jazda autonomiczna

W pierwszej wersji, która pojawi się na rynku, Volkswagen ID.3 ma obsługiwać jazdę autonomiczną drugiego poziomu (SAE Level 2). Autonomia 3. poziomu jest planowana. Dodajmy, że prawdziwa autonomia auta pojawia się dopiero na 4. poziomie, na którym samochód powinien radzić sobie całkowicie bez kierowcy:

  • Poziom 1 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą albo operowania pedałem przyspieszenia. Na poziomie 1 znajduje się adaptacyjny tempomat (zmieniający szybkość w zależności od szybkości poprzedzającego pojazdu) albo system utrzymywania pasa ruchu. Udział człowieka jest niezbędny.
  • Poziom 2 – niewielka autonomiczność samochodu w zakresie sterowania kierownicą oraz operowania pedałem przyspieszenia. Odpowiada to samodzielnej jeździe po wyznaczonym pasie na autostradzie z utrzymywaniem stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. Udział człowieka jest niezbędny. Ten poziom oferowały pierwsze Autopiloty Tesli.
  • Poziom 3 – spora autonomiczność samochodu, który, owszem, wymaga udziału kierowcy, ale przy dobrych warunkach drogowych i pogodowych potrafi poradzić sobie sam. Człowiek jest tu wymagany jako nadzorca, który przejmuje kontrolę w przypadku, gdy systemy nie potrafią zinterpretować znaków. Do tego poziomu zbliżają się najnowsze wersje Autopilota / FSD Tesli oraz niektóre systemy stosowane przez innych producentów.
  • Poziom 4 – wysoki poziom autonomii, pierwszy krok do całkowitej samodzielności. Pojazd obsługujący poziom 4. powinien radzić sobie bez ludzkiej interwencji. Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, w których auto zakomunikuje, że nie może jechać ze względu na pewne okoliczności – i wtedy człowiek lub zdalny operator będzie musiał przejąć stery. Obecność kierowcy nie może być jednak wymogiem, bo jeśli jest, mamy do czynienia z poziomem 3.
  • Poziom 5 – pełna autonomiczność. Samochód radzi sobie całkowicie bez udziału człowieka.

Wizja wnętrza samochodów autonomicznych GM (c) General Motors

Pole widzenia

Według youtubera kierowca VW ID.3 ma znacznie większe pole widzenia niż w e-Golfie. Prawdopodobnie jest to kwestia nisko położonej maski i dużej powierzchni przedniej szyby:

Nazwa VW ID.3 – czy coś znaczy?

Ciekawostką jest nazwa samochodu. Otóż producent wybrał „ID”, ponieważ podobało mu się brzmienie tych dwóch głosek obok siebie. Jednak „ID.” nie jest akronimem i nie symbolizuje niczego konkretnego.

> Ceny VW ID.3 znane w Danii. Wychodzi nam 121 tysięcy złotych dla wersji 45 kWh / Pure

Z kolei „3”, jak już wiele razy wspominaliśmy, to rozmiar samochodu na tle innych aut elektrycznych Volkswagena. Modele z liczbą mniejszą od „3” będą samochodami mniejszymi, te powyżej „3” będą większe – jak na przykład ID.4 [Crozz] czy ID.5 [Crozz Sportback]. Ale cyfra ma jeszcze jedno znaczenie: ID.3 może być trzecim z kolei przełomowym modelem niemieckiego producenta po Garbusie oraz Golfie.

Inne ciekawostki

  • czarny kształt na masce ma być tylko elementem dodatkowym i nie ma żadnych funkcji związanych z bezpieczeństwem,
  • co 2 lata samochód będzie musiał przechodzić obowiązkowy przegląd,
  • kierunkowskazy będą miały różne tryby pracy, w tym „pływające” znane z wielu nowoczesnych aut.

Warto obejrzeć:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: kanał Battery Life wygląda na współpracujący z Volkswagenem. Bez stresu i żadnych skrupułów łamie klauzulę tajności (NDA) Volkswagena, jak gdyby w ogóle nie musiał jej podpisywać. Mimo tego uzyskuje dostęp do informacji na temat ID.3. Zalecamy ostrożność przy braniu sobie do serca wszystkich zamieszczonych tam obietnic.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]