Volkswagen pochwalił się rozmiarami i budową VW APP 310, czyli silnika elektrycznego napędzającego VW ID.3. Żeby zobrazować, jak małe jest to urządzenie, umieścił go w sportowej torbie. Silnik powstaje w Niemczech, ale warto wiedzieć, że obudowa przekładni wytwarzana jest w Poznaniu.

VW APP 310 – jak to rozszyfrować?

Rozwiązanie jest dość proste: „APP” symbolizuje równoległe ułożenie silnika i przekładni w stosunku do osi, z kolei „310” oznacza moment obrotowy w niutonometrach (310 Nm, 150 kW). Silnik wykorzystuje magnesy trwałe i zintegrowany jest z jednobiegową przekładnią. Ma być wykorzystywany we wszystkich nowych Volkswagenach ID.3 1st oraz [niektórych?] wersjach nie-1st.

Volkswagen ID.3 (c) Volkswagen

VW APP 310 widoczny na zdjęciu z torbą nie posiada przekładni, która dodałaby co najmniej kilka centymetrów – trochę szkoda, bo jej obudowa jest jedynym elementem powstającym w Polsce. Dodajmy, że noszenie go w takiej torbie może nie być najlepszym pomysłem, bo choć jest on kompaktowy, waży około 90 kilogramów.

Na obudowie widać rurkę, którą prawdopodobnie wprowadzana/wyprowadzana jest ciecz chłodząca, a dzięki schematowi rozstrzelonemu dowiadujemy się, że:

  • stojan, spinki (pręty) trzymające uzwojenie i wirnik – czyli serce silnika – pochodzą z Salzgitter,
  • obudowa zewnętrzna jest wytwarzana w Hanowerze (zwróć uwagę na znajdujące się w niej kanały),
  • obudowa pośrednia powstaje w Kassel, gdzie silnik jest składany w całość z przekładnią.

Stojan (ang. stator) jest elementem statycznym, przez który płynie napięcie z falownika. Napięcie wzbudza pole magnetyczne, które rozkręca wirnik (ang. rotor). Volkswagen chwali się, że wykorzystanie spinek pozwoliło na optymalne wypełnienie przestrzeni uzwojeniem. Co ciekawe: producent mówi, że przewody w uzwojeniu są płaskie, co pozwala na osiągnięcie wyższego momentu obrotowego i wydajności silnika.

Domyślamy się, że chodzi tutaj o przekrój prostokątny.

Volkswagen będzie miał dwie fabryki silników. Jedna jest we wspomnianym Kassel (Niemcy), druga natomiast będzie działała w chińskim Tiencin. Od 2024 roku obydwa zakłady powinny wytwarzać łącznie 1,4 miliona silników rocznie.

Schemat budowy platformy MEB. Silnik znajduje się przy osi tylnej, po prawej stronie (c) Volkswagen

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: