Szef działu badawczo-rozwojowego w Toyocie, Seigo Kuzumaki, uważa, że samochody wyłącznie spalinowe przestaną być produkowane w 2040 roku. Zostaną zastąpione przez… jakieś samochody hybrydowe. Wszystko przez coraz ostrzejsze normy emisji spalin.

Normy emisji kontra silniki spalinowe

Kuzumaki spodziewa się, że w 2050 roku normy emisji spalin zostaną obniżone o 90 procent w stosunku do norm z 2010 roku. Co to znaczy? W 2010 roku była już uchwalona i czekała na wejście w życie norma Euro 5, która zakładała emisję 156 gramów dwutlenku węgla (CO2) na każdy przejechany kilometr. Czyli 15,6 kilograma dwutlenku węgla na 100 kilometrów.

> Nowa Ustawa o elektromobilności to MANDAT za zajmowanie miejsca przy ładowarce

Emisja dwutlenku węgla a spalanie

Choć przy normach Euro 1/2/3/4/5/6 częściej mówi się o emisji innych gazów, to podstawową miarą jest właśnie emisja dwutlenku węgla, ponieważ jest ona bezpośrednio powiązana z ilością spalonego paliwa. Mało komu chciało się przeliczać, że samochód zgodny z normą Euro 5 może palić maksymalnie 6,65 litra benzyny lub 5,92 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (wszystkie obliczenia na podstawie danych eia.gov).

Nakaz obniżenia emisji o 90 procent = nakaz obniżenia spalania o 90 procent

Ograniczenie emisji o 90 procent oznacza, że w 2050 roku samochód będzie mógł palić 0,67 litra benzyny lub 0,59 litra oleju napędowego na 100 kilometrów – czyli dokładnie 1/10 tego, co w 2010 roku! Dlatego szef działu badawczego Toyoty spodziewa się, że już w 2040 roku przestaną być produkowane samochody wyłącznie spalinowe.

> Chiny wyznaczają termin końca sprzedaży samochodów spalinowych

Kuzumaki podkreśla jednak, że auta czysto spalinowe zostaną zastąpione przez „jakieś hybrydy lub hybrydy plug-in”. Dlaczego nie samochody elektryczne? W tej dziedzinie Toyota niechętnie się wypowiada. Firma podkreśla tylko, że ma znacznie więcej patentów w zakresie baterii ze stałymi elektrolitami (ang. solid-state) niż jakikolwiek inny producent samochodów. Dlatego będą one masowo produkowane – i zasilą pierwsze całkowicie elektryczne Toyoty? – już we „wczesnych latach dwudziestych” naszego wieku.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Hybrydy Toyoty – warto czy nie? Zalajkuj i ZOBACZ:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 11 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: