Haker Green (@greentheonly) znalazł w oprogramowaniu Tesli flagi związane z testami zderzeniowymi, które w niewidoczny sposób wpływają na oprogramowanie Autopilota. To niczego nie dowodzi, ale może wzbudzać podejrzenia, że Tesla optymalizuje auta w taki sposób, żeby w testach osiągały wyniki lepsze niż w typowych warunkach.

Stałe informujące o Euro NCAP, Korea NCAP, I VISTA, ANCAP

Green poinformował, że dostrzegł w najnowszej wersji software’u Tesli kod dotyczący ANCAP, australijskich testów zderzeniowych. Flagi opisujące inne agencje już tam są, a haker zasygnalizował przy okazji, że Tesla produkuje pojedyncze sztuki aut specjalnie na potrzeby organizacji badających bezpieczeństwo pojazdów (w tym Euro NCAP). Dodajmy, że właściwie we wszystkich testach samochody z firmy Muska radzą sobie wybitnie, śmiało można je uznawać za najbezpieczniejsze pojazdy na świecie. Podobnie jest podczas prawdziwych kolizji, ludzie wychodzili bez obrażeń z wypadków, które z zewnątrz wyglądały fatalnie.

Szklany dach Tesli Model 3 po uderzeniu złamanym konarem drzewa

Mimo tego odkrycie Greena spowodowało lawinę spekulacji. Nawet jeśli samochody wyprodukowane na potrzeby testów zderzeniowych są fizycznie identyczne jak te, które trafiają do nabywców, to mogą funkcjonować inaczej na poziomie oprogramowania, ponieważ idą za nimi niewidoczne dla użytkownika ustawienia dotyczące Autopilota. A korekty ustawień Autopilota (potwierdzone przez Greena) mogą dawać lepsze wyniki w procedurach testowych (ponownie: spekulacje).

Przedstawiciel ANCAP spytany o temat przez portal The Drive stwierdził, że „[agencja] przygląda się sprawie”. Inni sugerują, żeby podchodzić do tematu na chłodno. Przyczyny uwzględnienia w oprogramowaniu różnych organizacji testowych mogą być prozaiczne. Europejscy badacze mogą nie chcieć być śledzeni przez kamery – w testach Euro NCAP się je zakrywa, żeby zablokować niektóre funkcje elektroniki – australijscy mogą z kolei lubić, gdy napisy wyświetlane są do góry nogami, żeby nie mieli problemów z ich odczytaniem 😉

Tesla Model Y w teście zderzeniowym Euro NCAP. Samochód zdobył 5 na 5 gwiazdek (c) Euro NCAP

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: