W rozmowie z CNBC Jerome Guillen, przewodniczący ds. automotive, wyznał, że Tesla pracuje nad ulepszeniem ogniw elektrycznych stosowanych w swoich bateriach. Ich projekt nie został zamrożony, a firma ma plany dotyczące usprawnień technologicznych.
Nowe technologie w ogniwach Tesli – co to może być?
Najnowszym produktem Tesli w segmencie ogniw elektrycznych jest paluszek 2170 (21700), który pojawił się w 2016 roku i trafił do Tesla Model 3. Ze względu na znikomą zawartość kobaltu – poniżej 10 procent – mówi się, że jest to jedno z najbardziej zaawansowanych dziś ogniw na świecie. A mimo to Guillen zapowiada dalszy rozwój (źródło).
> Dlaczego Tesla wybiera paluszki, skoro inni producenci wolą bardziej płaskie ogniwa?
Można spekulować, co konkretnie mógł mieć na myśli… Wśród nasuwających się sugestii pojawia się na przykład silne domieszkowanie krzemem lub wykorzystanie grafenu. Pierwsze rozwiązanie pozwoliłoby na ograniczenie wzrostu litowych dendrytów – a więc pozwoliłoby na zwiększenie mocy ładowania – drugie umożliwiłoby ponadto zwiększenie pojemności baterii w tej samej jednostce objętości. Nic nie wskazuje natomiast na to, żeby chodziło o ogniwa ze stałym elektrolitem. Przynajmniej jeszcze nie teraz.
> Renault-Nissan inwestują w Enevate: „Ładowanie baterii w 5 minut”
Według Elona Muska firma jest na dobrej drodze, żeby osiągnąć koszt produkcji wynoszący mniej niż 100 dolarów (równowartość około 380 złotych) za 1 kWh baterii. I to do końca 2018 roku!
Prezes Tesli pochwalił się również, że Model 3 Standard Range (~50 kWh), który ma kosztować 35 tysięcy dolarów, będzie stosował unowocześniony projekt pakietu baterii. Ma ona być lżejsza niż dotychczasowe rozwiązania, pozwoli zatem na pokonanie dystansu większego niż sugerowane około 350 kilometrów na jednym ładowaniu.
Nota od redakcji: ogniwo to podstawowa cegiełka, z której zbudowana jest bateria. Pojedyncze ogniwo może służyć jako bateria w prostych odbiornikach prądu.
Na ilustracji: ogniwa 18650 (mniejsze) stosowane w Tesla Model S i X oraz ogniwa 2170 (właściwie: 21700, większe) wykorzystane w Modelu 3 (c) Tesla