W raporcie finansowym podsumowującym wyniki drugiego kwartału 2019 roku Tesla poinformowała, że producent sprzedaje więcej Tesli Model 3 niż cała konkurencja w segmencie premium razem wzięta. W okresie od kwietnia do końca czerwca do nowych właścicieli trwało 77 634 samochodów.
Tesla Model 3 a konkurencja: średnia cena, marża, produkcja
Spis treści
Tesla porównuje się z klasą D premium, dlatego zestawia Teslę Model 3 z BMW serii 3 i 4, Mercedesem klasy C czy Audi A4. Liczby robią wrażenie: Tesla sprzedała osiągnęła 52 procent rynku, a przy okazji mocno zahaczyła o segment nie-premium. Kalifornijski producent chwali się, że aż 60 procent nabywców Modelu 3 oddaje na wymianę pojazdy nieluksusowe, tańsze (można się domyślać, że chodzi m.in. o Toyoty, źródło).
Na amerykańskim rynku średnia cena kupowanej Tesli Model 3 wyniosła 50 tysięcy dolarów, najczęściej wybieranym modelem jest wariant Long Range. Marża brutto osiągnęła 18,9 procent, co w branży motoryzacyjnej jest wynikiem niespotykanym – dwucyfrowe marże zarezerwowane są dla drogich marek, większość masowych producentów operuje na marżach jednocyfrowych.
Tesla pochwaliła się, że w drugim kwartale udało się osiągnąć chwilową szybkość produkcji aut wynoszącą 7 000 samochodów na tydzień. Plany są jednak jeszcze bardziej ambitne: do końca 2019 roku z taśm ma zjeżdżać łącznie 10 000 egzemplarzy wszystkich aut tygodniowo – czyli produkcja powinna osiągnąć 1,43 tysiąca Tesli Model S, 3 i X na dobę.
Skąd ujemny wynik finansowy, skoro samochody schodzą na pniu?
Wobec powyższych statystyk każdy rozsądnie myślący człowiek zada sobie pytanie, jak Tesla mogła osiągnąć 408 milionów dolarów straty, skoro auta producenta cały czas znajdują nabywców? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy zastanowić się, co w Tesli pochłania obecnie kapitał. A są to:
- budowa Gigafactory 3 w Chinach,
- usługa darmowego ładowania na Superchargerach dla tysięcy egzemplarzy Tesli Model S i X,
- rozbudowa sieci stacji ładowania Tesla Supercharger,
- rozbudowa linii produkcyjnych z uwzględnieniem Modelu Y,
- prace badawcze nad nowymi wersjami ogniw (i nie tylko).
Aktualizacja 13.12, 2019/07/26
Portal InsideEVs uważa, że Tesla podała w raporcie nieprawdę. Firma skonfrontowała bowiem wszystkie dostawy Modelu 3 na świecie z dostawami konkurencji w Stanach Zjednoczonych. Model 3 nadal wypada znacząco lepiej niż którykolwiek z konkurentów, jednak sumaryczna sprzedaż wybranych modeli na całym świecie mogła być lepsza (źródło).