Dążenia Herberta Diessa do elektryfikacji samochodów koncernu Volkswagena zostały poparte przez radę nadzorczą, ale na razie nie przedłużono mu kontraktu poza rok 2023. Mimo to szef Grupy czuje się pewny, bo zaczyna mówić o stopniowym dostosowywaniu fabryki w Wolfsburgu do produkcji elektryków. Na razie tylko dość ostrożnie szafuje liczbami.
Herezja za herezją 😉 Zakłady w Wolfsburgu miałyby być konkurencją dla fabryki Tesli pod Berlinem
W Wolfsburgu znajduje się centrala Volkswagena oraz największa fabryka całego koncernu. Włączenie tej ostatniej w proces elektryfikacji i uczynienie z niej głównego oręża do walki z Teslą dla wielu miłośników marki będzie ciosem w samo serce. Dla innych może być znakiem czasu: oto najważniejszy zakład Grupy ma stanąć do walki z jakimś tam „bankrutującym startupem od elektryków z Kalifornii”.
Według informacji, które uzyskał Der Spiegel, Diess chce, by fabryka w Wolfsburgu została wykorzystana do konkurowania z powstającymi zakładami Tesli w Gruenheide (Niemcy). Mają zostać dla niej wyznaczone ramowe warunki produkcji aut elektrycznych, by „dotrzymać tempa Tesli, a kiedyś może nawet ją wyprzedzić”.
Zakłady w Wolfsburgu mają za kilka lat wytwarzać nowy model elektryka z lepszą baterią i nowocześniejszym oprogramowaniem. Czas produkcji samochodu ma ulec redukcji: VW ID.3 spędza na linii montażowej w Zwickau (Niemcy) około 20 godzin, podczas gdy Tesla celuje w 10 godzin na jeden egzemplarz. Nowe auto Volkswagena ma powstawać w liczbie kilkuset tysięcy egzemplarzy rocznie i „powinno pasować do różnych marek koncernu”. Start linii montażowych zaplanowano na rok 2025 lub 2026.
Dla porównania: fabryka Izery powinna ruszyć w 2024 roku, ma wytwarzać początkowo 100 tysięcy, a docelowo 200 tysięcy Polskich Samochodów Elektrycznych rocznie. Tymczasem podczas pandemii Covid-19 w 2020 roku zakłady w Wolfsburgu wytworzą mniej niż 500 tysięcy egzemplarzy pojazdów (źródło).
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, Herbert Diess podczas rozmów z mediami w trakcie corocznego podsumowania roku (c) Volkswagen, 2018