We wtorek ogłoszono lokalizację Polskiego Samochodu Elektrycznego „Izera”. Wybrano Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, a konkretnie: Jaworzno. Oto spis najważniejszych założeń, które ogłoszono podczas przekazywania decyzji nr 100 i podpisywania uroczystego memorandum mającego stanowić symboliczny kamień węgielny przyszłej fabryki.

Fabryka samochodu Izera w Jaworznie – liczby i prognozy

  • 3 tysiące nowych miejsc pracy w fabryce,
  • 12 tysięcy dodatkowych miejsc pracy w regionie,
  • pierwsze wbicie łopaty w III kwartale 2021 roku,
  • obszar 118 hektarów na samą fabrykę,

  • fabryka będzie potrzebować 30 MW energii,
  • produkcja wystartuje w 2024 roku (wcześniej mowa była o III kwartale 2023 roku),
  • robocza nazwa projektu fabryki nosiła numer 100, Opel otrzymał decyzję nr 1,
  • od 30 do 80 procent komponentów ma powstawać na Śląsku, nadwozie do 80 procent,
  • platforma samochodu zostanie przywieziona, jej dostawcy nie ujawniono.

ElectroMobility Poland chce wytwarzać 100 tysięcy samochodów rocznie przy 2 tysiącach pracowników i 200 tysięcy rocznie po rozbudowaniu załogi o dodatkowy 1 tysiąc pracowników. To sugeruje, że będą do nas przyjeżdżać gotowe elementy platformy, np. poskładane baterie itp.

Jeśli przyjąć, że produkcja rozłoży się jak jeden do jednego, gdy chodzi o modele z akumulatorami 40 i 60 kWh, przy 100 tysiącach samochodów będziemy potrzebować 5 GWh ogniw.

Ceny Izery, koszty produkcji

Ceny Izery nie podano. Auto ma być oferowane w „atrakcyjnym abonamencie”, który będzie zawierał koszty energii. Sumaryczna wysokość rat ma być dobra na tle porównywalnego samochodu spalinowego, oczywiście po uwzględnieniu paliwa do niego. (Przed)sprzedaż Izery rozpocznie się prawdopodobnie pod koniec 2023 roku, jeśli produkcja ma ruszyć w roku 2024 – ale to już nasze spekulacje.

Całkowity koszt rozruchu inicjatywy ma wynieść 5 miliardów złotych, z czego sama budowa fabryki będzie kosztować 2 miliardy złotych. Docelowo z zakładów mają wyjeżdżać trzy modele aut: osobowy, SUV (te już widzieliśmy) oraz wersja kombi, której na razie nam nie pokazano. Szczegółowa specyfikacja Izery została podana podczas lipcowej premiery auta:

> Polski Samochód Elektryczny = Izera. Hatchback już jeździ, platforma nie została wybrana, produkcja w III kw. 2023

Całe wydarzenie można obejrzeć poniżej:

Aktualizacja 2020/12/15, godz. 17.38: usunęliśmy nasze prognozy dotyczące możliwości wytwórczych i podaliśmy liczby podawane przez ElectroMobility Poland.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: