Elon Musk opublikował na Twitterze zdjęcie, na którym widać dwa czasy przejazdu Tesli S Plaid na Nuerburgring. Ten lepszy wynosi 7 minut 30,909 sekundy, jest więc o 11 sekund lepszy niż wynik Porsche Taycan (7:42) i o niecałe 13 sekund gorszy niż rekord w segmencie produkcyjnych aut czterodrzwiowych.
Doskonały rezultat, ale Musk obiecywał więcej
Wspomniany rekord został ustanowiony przez Jaguara XE SV Project 8, wynosi 7:18,361 minuty – trzeba wszak podkreślić, że auto pokonywało pętlę bez części wyposażenia, w tym tylnej kanapy. Musk zapowiadał, że Model S Plaid również powinien osiągać 7:20, a może nawet 7:05 minuty, ale na razie, jak widać, się nie udało. Z drugiej strony wynik wynoszący 7:31 minuty jest świetny, bo mowa jest o seryjnej Tesli S Plaid, bez jakichkolwiek modyfikacji (źródło):
Tesla Model S Plaid just set official world speed record for a production electric car at Nurburgring. Completely unmodified, directly from factory. pic.twitter.com/AaiFtfW5Ht
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2021
A tutaj nagranie z przejazdu w czasie 7:36, warto obejrzeć dla samego dźwięku, który momentami aż wywołuje ciarki na plecach, bo słychać w nim rosnące częstotliwości falownika oraz walkę opon o utrzymanie pojazdu na torze. Interesująca jest też praca kierowcy, wygląda na to, że wolant kompletnie mu nie przeszkadza w biciu rekordów. Niewielka liczba nad szybkościomierzem to bodaj „Peak Temp”, maksymalna temperatura, warto zwrócić uwagę, że wskazania dodatkowego i głównego szybkościomierza są różne:
Prezes Tesli zapowiedział, że w następnym kroku na tor wyjedzie samochód w wersji zmodyfikowanej, z płaszczyznami poprawiającymi docisk lub opływowość, hamulcami węglowo-ceramicznymi i specjalnymi oponami.
Aktualnie rekordzistą Nuerburgring spośród wszystkich aut produkcyjnych jest Porsche 911 GT2 RS (991.2), które pokonało pętlę w czasie 6:39 minuty. Gdy chodzi o samochody z segmentu E z seryjnym wyposażeniem, najlepszym wynikiem może pochwalić się Porsche Panamera Turbo – 7:29,81. Tesla S Plaid przegrała z Panamerą o włos, nieco ponad 1 sekundę. I wygrała z jej elektrycznym odpowiednikiem, Porsche Taycan, o 11 sekund (7:42). Warto dodać, że w przypadku Taycana na torze pojawił się prototyp z nieznanym poziomem wyposażenia.
Średnia szybkość przejazdu Modelu S Plaid na Nuerburgring wyniosła 166,32 km/h. Rezultat wydaje się przeczyć tezie, że auto jest zbyt ciężkie, żeby dobrze pokonywać zakręty i nadaje się głównie do jazdy na wprost:

Kolaż: aktualny wynik Tesli Model S Plaid na Nuerburgring oraz przedprodukcyjna wersja samochodu testowana na torze w 2020 roku