Odkrycie dla uważnych. Przed debiutem Tesli Model 3 Highland pojawiały się sugestie, że samochód będzie dysponował odlewami z przodu i z tyłu oraz baterią strukturalną, żeby było go łatwiej i taniej produkować. Ze schematu zamieszczonego na stronie wynika, że w podwoziu może i dokonano jakichś optymalizacji, ale odlewów tam nie znajdziemy. Może mieć to daleko idące konsekwencje, gdy chodzi o wytwarzanie Modelu 3 Highland w Giga Berlin.

Tesla Model 3 Higland bez odlewów, żeby było… taniej?

Zacznijmy od zdjęcia zaprezentowanego podczas jednego z podsumowań kwartału. Pokazano na nim budowę podwozia w tylnej części Tesli Model 3 przed faceliftingiem oraz zoptymalizowany, bo odlany ciśnieniowo, tył Tesli Model Y:

Tył Tesli Model 3 (po lewej) składa się z 70 części. Tył Tesli Model Y (po prawej) to odlew, składa się z 2 części (c) Tesla

Odlew w Tesli Model Y jest generalnie schowany pod blachami nadwozia, ale widać go tuż za progami z tyłu. Rozpoznamy go po charakterystycznym ożebrowaniu, które wzmacnia strukturę części. Uważny Czytelnik dostrzeże podobny szkielet w innych miejscach:

W Tesli Model 3 nie ma niczego podobnego, nadal jest cała seria spawanych ze sobą blach. Na próżno będziemy szukać ożebrowań aluminium:

Ma to swoje logiczne wyjaśnienie: zmiana części blach nadwozia, reflektorów, przerobienie wnętrza (=Tesla Model 3 Highland) kosztuje czasowo mniej niż całkowite odmienienie struktury podwozia. Finansowo zapewne też byłoby drożej, bo dla potencjalnej Tesli Model 3 Highland z odlewami należałoby zatrzymać i przerobić większą liczbę linii produkcyjnych. Przy starym procesie nie trzeba tego robić.

To tylko spekulacje, ale brak przejścia na odlewy w Tesli Model 3 Highland może mieć konsekwencje dla Giga Berlin. Skoro niemiecką fabrykę przystosowano do wytwarzania Tesli Model Y z odlewami, skoro prawdopodobnie trwa jej optymalizacja w kierunku dwóch odlewów i baterii strukturalnej z ogniwami 4680, to Tesla Model 3 do niej zupełnie „nie pasuje”. Żeby zaczęła powstawać obok, musiałaby dysponować własnymi liniami produkcyjnymi.

A czy jest sens inwestować w starsze linie produkcyjne w kolejnym miejscu, jeśli Model 3 powstaje już w Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone) i Szanghaju (Chiny)?

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3]