Tesla pochwaliła się, że w Gigafactory 1 osiągnęła roczny poziom produkcji baterii wynoszący około 20 GWh, czyli 20 000 000 kWh. Według amerykańskiego producenta liczba ta jest wyższa niż wszystkich pozostałych producentów samochodów razem wziętych.
Ile baterii produkuje Tesla? Dużo, BARDZO dużo
20 000 000 kWh ogniw przy założeniu, że przeciętny samochód Tesli ma dziś baterię o pojemności 80 kWh, daje roczną wydajność na poziomie 250 tysięcy samochodów. Na statystyki można też spojrzeć z innej strony: co sekundę fabryka produkuje prawie 32 ogniwa-paluszki, czyli jedno nowe schodzi z linii co 3 setne sekundy!
> Dlaczego Tesla wybiera paluszki, skoro inni producenci wolą bardziej płaskie ogniwa?
To szybciej niż wiele karabinów maszynowych i gigantyczny postęp w stosunku do tego, jak to wyglądało na początku, kilkanaście lat temu:
J.B. Straubel, dziś CTO Tesli, składa w domu ogniwa, by stworzyć z nich eksperymentalną baterię (c) Tesla
Firma Elona Muska wytwarza dziś dwa rodzaje ogniw: 18650 stosowane w Modelu S i Modelu X oraz 2170 (właściwie: 21700, ale Tesla stosuje krótsze oznaczenie), które zasilają Model 3. Co oznaczają te liczby? 18 i 21 to średnica ogniwa w milimetrach natomiast 65/70 to jego wysokość – również w milimetrach:
Ogniwa 18650 (mniejsze) i 2170 (większe) stosowane w bateriach Tesli (c) Tesla
Paluszki 18650 mają pojemność około 12,6 Wh, nowsze paluszki z Modelu 3 – 2170 – oferują około 21,3 Wh pojemności. Na pierwszy rzut oka widać więc, że do zbudowania baterii zdolnej do przechowania 50-100 kWh energii potrzebne są tysiące ogniw.
> Tesla wybuduje Gigafactory 3 w Szanghaju. Tesle w Europie będą „Made in China”?
|REKLAMA|
|/REKLAMA|