Podczas prezentacji nowego komputera Full Self-Drive jeden z prelegentów wyznał, że rzeczywistość jest znacznie bardziej zaskakująca dla systemów jazdy autonomicznej niż jakakolwiek symulacja. Ale Elon Musk napomknął, że firma posiada pewien system o nazwie „Dojo”, który jest komputerem treningowym.
Tesla Dojo = jedna nauka dla wszystkich komputerów
Dojo [czyt. dodżo] to sala, w której praktykuje się ćwiczenia sztuk walki. W filmie „Matrix” taka sala była programem sparingowym, w którym doszło do [wirtualnego] starcia między Neo i Morfeuszem.
W Tesli Dojo ma być „potężnym komputerem/programem treningowym”, którego celem jest przyjęcie olbrzymich ilości danych i samodzielne uczenie Autopilota postępowania w różnych sytuacjach. Nauka ma się odbywać na zasadzie emisji wideo, czyli trenowany komputer będzie coś widział (za pomocą kamer?), a następnie usiłował reagować na różne sytuacje.
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [sierpień 2019]
Opisana przez Elona Muska sytuacja (źródło) nieco różni się od typowego postępowania. Zgodnie z opowieścią innego inżyniera najtrudniejsze fragmenty nagrań są przetwarzane przez ludzi, którzy pomagają sieciom neuronowym w nauce odpowiednio oznaczając elementy widoczne na nagraniach. Dzięki temu na przykład Tesle nauczyły się traktować samochody z rowerami na bagażnikach jako jeden obiekt – choć przez pewien czas uznawały je za dwa różne, podlegające osobnemu śledzeniu pojazdy.
Elon Musk natomiast mówi o nienadzorowanym uczeniu się na podstawie nagrań wideo, co oznacza, że Dojo nie tylko uczy inne komputery, ale też szkoli się samodzielnie, by ulepszać metody prowadzenia nauki. W przypadku sztuk walki chodziłoby o samodoskonalenie i osiąganie kolejnych stopni dan przy jednoczesnym prowadzeniu szkółki dla młodszych adeptów.
> Tesla przywraca darmowe, nielimitowane ładowanie na Superchargerach dla nowych Modeli S i X
O Dojo niewiele więcej wiadomo, jednak nazwę tę warto zapamiętać. Tesla już dziś dysponuje bowiem największą na świecie flotą samochodów wyposażonych w systemy (pół)autonomicznej jazdy. Te systemy zbierają dane w trybie ciągłym, ponieważ każda sprzedawana obecnie Tesla wyposażona jest w podstawowy pakiet Autopilota i wszystkie niezbędne czujniki.