Szwedzka firma ubezpieczeniowa Folksam od 1983 roku publikuje listę najbezpieczniejszych samochodów w kraju. W tegorocznym rankingu nie pojawiły się Tesle, choć osiągają świetne wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Jak tłumaczy Folksam, zbyt rzadko ulegają one wypadkom i jest na ich temat za mało danych.
Tesle niemal się nie rozbijają, więc trudno ocenić, czy są bezpieczne
W tym roku Folksam przeanalizował wypadki drogowe i obrażenia ludzi w 324 modelach samochodów. Na tej podstawie oceniono, że najbezpieczniejszym obecnie autem w Szwecji jest Toyota RAV4, w której ludzie doznają najmniejszych obrażeń i mają największe szanse na przeżycie. Jednak na liście rekomendowanych modeli znalazły się również Tesle, choć zabrakło ich w rankingu… Dlaczego?
Folksam tłumaczy się, że liczba wypadków z udziałem Tesli jest zbyt mała, żeby zebrać konkretne dane. Samochody wyposażone są ponadto w wiele aktywnych systemów bezpieczeństwa, więc „może się okazać, że nigdy nie pojawią się na liście najbezpieczniejszych modeli”. W badanym okresie Tesle uczestniczyły w zaledwie 7 zdarzeniach drogowych, dlatego, wyjaśnia ubezpieczyciel, „próba jest po prostu za mała”.
To klasyczny problem statystyki: jeśli danych jest niewiele, należy je odciąć, żeby nie zakłócać wniosków. W wypadku Tesli może się okazać, że samochody zbyt dobrze przewidują problemy i radzą sobie z nimi zawczasu:
My #Tesla avoided a crash w/ a bicyclist and autopilot wasn’t even turned on. It braked entirely on its own. Thx to the good people at @Tesla and @elonmusk for keeping me (and the potential Darwin Award candidate) safe. pic.twitter.com/YWBoXywIhH
— runthejoules (@runthejoule) September 9, 2019
Portal InsideEVs sprawdził, że lipcu 2019 roku Tesla Model 3 była dziesiątym najlepiej sprzedającym się samochodem w kraju – nabywców znalazły 453 egzemplarze auta. Jednak dotychczas Tesle sprzedawały się w liczbie około 1 200 egzemplarzy rocznie, co faktycznie tłumaczy niewielką liczbę zdarzeń drogowych. Wygląda więc na to, że obecny ranking należy traktować z pewnym dystansem, a wynikom warto się przyjrzeć dopiero za rok.
Ilustracja otwierająca: raport dotyczący Tesli Model 3 sporządzony przez (c) Euro NCAP