W 2018 roku najwięcej samochodów elektrycznych w stosunku do liczby mieszkańców kupiono w Norwegii: 866,7 egzemplarzy na 100 tysięcy obywateli. Norwegia prowadzi też w liczbie hybryd plug-in: 498,6 egz/100 tys. mieszkańców. W Unii Europejskiej samochody elektryczne najchętniej kupują Holendrzy, a hybrydy plug-in – Szwedzi.
Samochody elektryczne i hybrydy plug-in w Europie
Spis treści
Które kraje europejskie najchętniej kupują samochody elektryczne? Ranking w stosunku do liczby mieszkańców prezentuje się następująco:
- Norwegia,
- Holandia,
- Austria,
- Szwecja,
- Szwajcaria,
- Francja,
- Niemcy.
W wypadku hybryd plug-in lider pozostaje bez zmian, ale później dochodzi do mocnego przetasowania:
- Norwegia,
- Szwecja,
- Finlandia,
- Belgia,
- Wielka Brytania,
- Dania,
- Szwajcaria.
> Zielone tablice rejestracyjne dla samochodów elektrycznych od 1 stycznia 2020 roku
Jak na tym tle prezentuje się Polska? Z 620 samochodami elektrycznymi i 704 hybrydami plug-in lokujemy się na szarym końcu: każde 100 tysięcy Polaków kupiło średnio 1,6 elektryka i 1,8 hybrydy plug-in.
Co ciekawe, taki układ z bardzo podobną liczbą aut, ale lekką przewagą hybryd plug-in nie występuje nigdzie w Europie. Jeśli odsetki są gdzieś podobne (Niemcy, Portugalia, Hiszpania, Włochy), to samochody elektryczne zawsze wypadają trochę lepiej.
Druga pocieszająca informacja: w Słowacji, na Litwie i w Rumunii hybrydy plug-in i samochody elektryczne klasyfikowane są jako „samochody elektryczne”. Czyli nie występuje osobna kategoria hybryd plug-in. To zawyża wyniki elektryków i zaniża hybryd, dlatego Polska w liczbie kupionych aut na prąd może wypadać słabiej niż jest w rzeczywistości.
Ranking krajów, które opierają się przed samochodami elektrycznymi
Uwzględniając powyższy fakt sądzimy, że ranking krajów europejskich, które NAJGORZEJ W EUROPIE przyjmują samochody elektryczne (bez hybryd plug-in) prezentuje się tak:
- Grecja,
- Polska,
- Rumunia,
- Litwa,
- Bułgaria,
- Łotwa,
- Słowacja.