Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Silniki elektryczne są za ciche. Auta w WRC / Rally 1 dostają swój AVAS, też będą hałasować głośnikami w trybie EV do 30 km/h

Portal Autosport dowiedział się, że w najwyższej grupie samochodów, które biorą udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata (ang. WRC), od 1 maja stosowany będzie głośnik emitujący hałas. Pojazdy z „królewskiej klasy” Rally 1 mają napęd hybrydowy, w trybie elektrycznym są za ciche, dlatego muszą emitować dźwięki o określonej głośności do przodu, do tyłu i w górę, jeśli przemieszczają się z szybkością do 30 km/h. Odpowiada to systemowi AVAS z aut cywilnych.

Obowiązkowy AVAS w WRC / Rally 1

Nowe przepisy wchodzą w życie już za miesiąc, dotyczą wszystkich producentów, którzy startują w Rally 1, czyli Toyoty, Hyundaia i M-Sport-Forda. Poziom natężenia dźwięku ma wynieść 80 decybeli na otwartej przestrzeni w odległości dwóch metrów z przodu i z tyłu na wysokości 1 metra nad ziemią. Hałas ma być emitowany w trybie elektrycznym przy szybkości wynoszącej do 30 km/h. Powyżej tej wartości zostanie wyłączony.

80 decybeli to już całkiem głośno, z tablic wynika, że jest to poziom głośnej muzyki w pomieszczeniu lub trąbienia. Z drugiej strony: w porównaniu do ryku silnika spalinowego wkręconego na wysokie obroty – to raczej cicho:

WRC / Rally 1, samochody jadą na wysokich obrotach i nie są ciche. Zwróć uwagę na to, co robią niektórzy widzowie

Grupa Rally 1 jest młoda, została wprowadzona w sezonie 2022, zastąpiła dotychczasową WRC. Należące do niej samochody są hybrydami ładowanymi z gniazdka (PHICE, dawniej: PHEV), przy czym turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 1,6 litra zasilany jest paliwami odnawialnymi, mieszaniną paliwa syntetycznego i biopaliwa. Auta Rally 1 mają baterię o pojemności 3,9 kWh. Silnik dostarczany jest przez firmę Compact Dynamics, ma moc 100 kW/136 KM. Pojazdy, kiedy mogą i kiedy wystarczy im energii w baterii, jeżdżą w trybie elektrycznym; w parku serwisowym i wyznaczonych strefach jest to obowiązkowe.

Maksymalna moc aut WRC / Rally 1 przekracza 370 kW/500 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi ponad 500 Nm. Przekładnie mają pięć biegów, napęd przenoszony jest na obie osie, ale w porównaniu do spalinowych WRC nie ma już centralnego dyferencjału.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 2]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version