Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała raport na temat wpływu samochodów elektrycznych na środowisko, zdrowie człowieka i ekosystem. Wynika z niego, że wpływ samochodów elektrycznych może być większy i znacznie bardziej niekorzystny niż samochodów spalinowych – wszystko zależy od tego, w jakim procesie wytwarzane są baterie oraz produkowana jest energia.
Samochody elektryczne mogą być gorsze niż spalinowe
Spis treści
Samochody elektryczne a ocieplanie się klimatu
Samochody elektryczne wypadają najlepiej w przypadku wpływu na klimat. O ile mogą być uciążliwe dla środowiska, gdy energetyka bazuje na węglu, o tyle ich wpływ jest mniejszy niż aut spalinowych w europejskim miksie energetycznym. Gdyby ładować auto elektryczne wyłącznie z energii odnawialnej (np. wiatrowej), całkowity wpływ na klimat mógłby być o kilkadziesiąt procent niższy niż w przypadku auta spalinowego – brałby się bowiem wyłącznie z kosztów produkcji i utylizacji samochodu.
Dziś całkowita emisja powodowana przez samochód elektryczny jest o 17-30 procent niższa niż auta spalinowego. W 2050 roku, gdy z europejskiego miksu energetycznego zostanie wyparty węgiel, słupek zostanie obniżony o niemal 3/4 (73 procent).

Wpływ różnych rodzajów napędu na zmiany klimatu, które obserwujemy. BEV – samochód czysto elektryczny na baterie, ICEV – samochód spalinowy (c) EEA
Samochody elektryczne a zdrowie
Dużo gorzej wygląda sytuacja przy badaniu wpływu na zdrowie człowieka. Badania pokazują, że dodatkowe wydobycie metali (miedź, nikiel, kobalt i inne) i produkcja energii powodują, że wskaźniki toksyczności elektryków są około trzy razy wyższe niż samochodów spalinowych. Nawet przejście na odnawialne źródła energii (pomarańczowa część słupka) nie powoduje zrównania elektryków z samochodami spalinowymi.
Z drugiej strony patrząc przejście na samochody elektryczne w Europie spowoduje ograniczenie emisji tlenków azotu przez auta i prawdopodobnie oczyści powietrze w miastach, bo elektrownie znajdują się głównie poza nimi. Aby jednak obniżyć duży wpływ produkcji aut elektrycznych na środowisko, konieczne będzie przechodzenie na odnawialne źródła energii. I walka o obniżanie zawartości metali w ogniwach elektrycznych.
> Chiny się nie patyczkują: Sprzedawaj samochody elektryczne albo giń!
Dodajmy, że w tej części opracowania cytowane raporty nie są zgodne, jak szacować toksyczność produkcji i eksploatacji samochodu elektrycznego. W aucie spalinowym bada się po prostu to, co wylatuje z rury wydechowej – z kolei w elektryku konieczne jest uwzględnienie zupełnie nowych gałęzi przemysłu.
Samochody elektryczne a hałas
Samochody elektryczne hałasują mniej – wie o tym każdy, kto miał okazję się nimi przejechać. Jednak różnice maleją wraz ze wzrostem szybkości. Największy zysk z cichej jazdy zauważalny będzie w miastach, gdzie auta poruszają się wolno. Od 50 km/h różnica między elektrykami i spalinówkami ma wynosić mniej niż 1 dB, ponieważ pojawiają się mocniejsze źródła hałasu: wiatr szumiący na elementach nadwozia i opony toczące się po nawierzchni.
> Musk: Tesli brakowało kilku tygodni do bankructwa
Samochody elektryczne a ekosystem: zasoby wodne plus gleby
Również w przypadku oceny wpływu elektryków na gleby i zasoby wodne, raporty są mocno rozbieżne. Jedne mówią o wysokiej toksyczności produkcji aut elektrycznych, inne sugerują, że może być ona niższa niż w przypadku samochodów spalinowych – a odejście od nich dodatkowo poprawi sytuację.
Problem po raz kolejny rozbija się o wysoką emisję tlenków siarki podczas produkcji baterii i wytwarzania elektryczności kontra niższą emisję tlenków azotu, gdy z ulic znikną auta spalinowe. Po raz kolejny też kluczem do sukcesu okazuje się czysta energia. Im większą jej ilość generujemy z OZE lub bez emisji dwutlenku węgla do atmosfery, tym większą korzyść mamy z samochodów elektrycznych.
Wnioski z raportu
Głównym i najważniejszym wnioskiem z raportu jest konieczność standaryzacji baterii oraz dążenie do wytwarzania ogniw w możliwie najczystszym procesie. Istotna okazuje się również żywotność baterii, którą znamy dziś jedynie ze szczątkowych opracowań i laboratoryjnych testów, ponieważ auta elektryczne dopiero od niedawna zyskują na popularności. Obok aut elektrycznych ważne powinno być propagowanie innych form transportu, w tym na przykład spacerów i jazdy na rowerze.
> KATOWICE. Nowe stacje ładowania samochodów elektrycznych i carsharing przed COP24 [mapa]
Kluczowa jest również ucieczka od węgla w procesie wytwarzania energii, ponieważ zyskają na niej wszystkie etapy produkcji i eksploatacji pojazdów elektrycznych.
Warto poczytać: raport EEA