Od 20 maja 2018 roku w Wielkiej Brytanii zaczną obowiązywać znacznie bardziej rygorystyczne testy emisji spalin podczas przeglądów (ang. MOT). Wycięty filtr DPF najczęściej będzie powodował zakaz poruszania się samochodem po drogach publicznych.

Nowe testy MOT w Wielkiej Brytanii

W trakcie testu MOT szczegółowo badana będzie m.in. emisja szkodliwych substancji i cząstek stałych, które wydobywają się z rury wydechowej auta. Samochód będzie musiał trzymać parametry zapisane w świadectwie homologacji.

> Dlaczego ładowanie do 80 procent, a nie do 100? O co w tym chodzi? [OBJAŚNIAMY]

Wszelkie odchyły od normy zostaną ocenione jako „małe”, „duże” lub „niebezpieczne” (minor, major, dangerous), a dwie ostatnie oceny będą oznaczały zakaz poruszania się pojazdem po drogach. Nowe procedury (i urządzenia) testowe są szczególnie wyczulone na brak filtra DPF w silnikach Diesla, bo, jak się okazuje, jego wycinanie jest popularne także w Wielkiej Brytanii. Największy problem będą mieli właściciele diesli kupionych po 2005/2006 roku, gdy filtry DPF stały się powszechne – starsze auta testowane będą bowiem według dotychczasowych metod.

Zaktualizowane testy MOT to efekt zastosowania się do unijnej dyrektywy 2014/45/UE, która dotyczy wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej.  Ostatecznym terminem wdrożenia nowych urządzeń diagnostycznych i procedur testowych jest 20 maja 2023 roku (artykuł 22, paragraf 1).

Czyli Polsce zostało co najwyżej pięć lat na wymianę sprzętu na stacjach kontroli pojazdów.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]