Wygląda na to, że luty 2019 roku przyniósł nam nowy rekord szybkości ładowania samochodu elektrycznego. Europejska Tesla Model 3 ze złączem CCS osiągnęła na stacji ładowania Fastned moc 126 kW. To więcej niż jakakolwiek Tesla na Superchargerach, gdzie szybkość ograniczono do 120 kW mimo dostępnego pewnego zapasu mocy.
Najszybciej ładujący się samochód dziś: Tesla Model 3 Long Range
Spis treści
Przeciętny samochód elektryczny na stacji szybkiego ładowania osiąga zwykle 40+ kW – i to niezależnie od rodzaju wykorzystywanego złącza, Chademo lub CCS. Najnowocześniejsze auta potrafią wykorzystać moc ładowania wynoszącą do około 100 kW. Do niedawna ranking TOP5 najlepszych samochodów w tej kategorii wyglądał mniej więcej tak:
- Tesla Model S / 3 / X – maksymalnie 120 kW, czyli realnie do 110-119 kW w zależności od pojemności baterii,
- Jaguar I-Pace – realnie do 85 kW,
- Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric – realnie do 70 kW,
- Hyundai Ioniq Electric – maksymalnie do 70 kW,
- Kia Soul EV – maksymalnie do 70 kW na ładowarce kompatybilnej z Chademo 1.1+, realnie do 68 kW,
- Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e – realnie do 56 kW, zwykle wolniej.
Dziś Tesla Model 3 pobiła rekord swoich starszych sióstr. Samochód ze złączem ładowania CCS na ładowarce obsługującej 175 kW osiągnął 126 kW. To o 6 kilowatów więcej niż wynosi limit dla Superchargerów, chociaż warto tutaj dodać, że jest to ograniczenie narzucone przez operatora, ponieważ ładowarki w wersji 2. (v2) obsługują do 145 kW:
Na wykresie opublikowanym przez Fastned (powyżej, źródło) widać, że samochód trzymał stabilne 122-123 kW, ale w końcu osiągnął 126 kW i chwilę później szybkość ładowania zaczęła spadać. Minusem jest to, że spadek mocy pojawił się jeszcze zanim bateria osiągnęła 50 procent naładowania.
Czy taka moc nie spowoduje szybszej degradacji baterii?
To ciekawe pytanie. Wiemy, że Tesla stara się nie przekraczać mocy ładowania wynoszącej 1,5 C, gdzie „C” symbolizuje pojemność baterii. W Tesla Model 3 Long Range „1,5 C” odpowiada mocy wynoszącej około 121 kW. Wartość podana przez Fastned jest więc o 4 procent wyższa niż granice, które wyznaczył sobie producent.
> Jak ładuje się Nissan Leaf w zależności od pojemności baterii
Zwróćmy jednak uwagę, że około 122-126 kW, które mierzone są na ładowarce oraz 119 kW, które podawane są przez samochód może w rzeczywistości oznaczać… dokładnie tę samą wartość. Dlaczego? Otóż ładowarka mierzy oddaną energię doliczając straty na procesie ładowania, a Tesla bierze straty na siebie i podaje realną ilość pobieranej energii.
Wydaje nam się więc, że nie ma co się niepokoić przyspieszoną degradacją baterii. Szczególnie, że mocą ładowania steruje samochód.
A co z Porsche Taycan czy Audi e-tron? Przecież one osiągają więcej?
W zestawieniu uwzględniliśmy tylko samochody dostępne w sprzedaży, żeby nie zaciemniać rankingu.