Redakcja www.elektrowoz.pl miała przyjemność uczestniczyć dziś w prezentacji podsumowującej rok 2019 w Renault. Było sporo na temat wyników, dużo o strategii rozwoju, nieoficjalnie usłyszeliśmy też kilka ciekawych informacji. Wśród nich: potwierdzenie prac nad nową platformą dla aut elektrycznych oraz zapowiedź wprowadzenia Renault K-ZE pod marką Dacia.
Hybrydy plug-in, Dacia [K-ZE], nowa platforma w przyszłym roku
W 2019 roku na całym świecie Renault sprzedało 3,8 miliona samochodów wszystkich rodzajów i zdobyło 4,25 procent udziału w rynku. Sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 24 procent rok do roku. W Polsce Renault znalazło się na 6. miejscu, Dacia – na 7. miejscu; obydwie marki sprzedały w sumie 70,5 tysiąca samochodów osobowych i dostawczych.
W bieżącym, 2020 roku, nie zanosi się w Polsce na żadne nowe elektryczne Renault. Choć w Europie zapowiedziano elektryczne Twingo ZE, jego wejście do naszego kraju nie jest przesądzone. Natomiast pojawią się co najmniej trzy hybrydy, w tym dwie plug-in:
- Renault Captur e-Tech (Plug-in) – maj/czerwiec 2020,
- Renault Clio e-Tech – czerwiec/lipiec 2020,
- Renault Megane Grandtour E-Tech (Plug-in) – wrzesień 2020.
Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapiecie.pl sprytnie podpytał o uproszczone hybrydy (ang. mild hybrid) i dzięki temu dowiedzieliśmy się, że Renault nie planuje rozwoju w tym kierunku.
Gdy chodzi o elektryfikację, firma nastawia się na hybrydy plug-in oraz auta czysto elektryczne. Z tego względu uruchomi na terenie naszego kraju serwis baterii i chce mieć 25 salonów ze sprzedawcami potrafiącymi dopasować nową ofertę produktową do potrzeb biznesowych (Pro+):
Jednak dwie najciekawsze informacje są jeszcze inne. Otóż potwierdzono oficjalnie, że Renault pracuje właśnie nad własną platformą dla samochodów elektrycznych. Gotowe modele na jej bazie powinniśmy zobaczyć najpóźniej w przyszłym roku. Domyślamy się, że chodzi o modele z segmentów C/C-SUV i D/D-SUV.
Hit podano nam nieoficjalnie. Usłyszeliśmy mianowicie, że tani samochód elektryczny, Renault K-ZE, faktycznie trafi na rynek pod marką Dacia. Nad autem już teraz mają toczyć się prace związane z europejską homologacją. Elektryczna Dacia [K-ZE?] prawdopodobnie będzie dysponowała nieco lepszymi parametrami niż jej chiński odpowiednik, Renault K-ZE (26,8 kWh baterii, 33 kW mocy).
Jako redakcja www.elektrowoz.pl szacujemy, że cena samochodu wyniesie między 60 a 80 tysięcy złotych – dużo tutaj zależy od ruchów, które wykona konkurencja.
> Renault K-ZE trafi jako tani samochód elektryczny do Europy. Możliwe, że pod marką Dacia [Autocar]
Nota od redakcji: stosowana przez nas nazwa „Dacia K-ZE” to nazwa robocza wskazująca pochodzenie modelu (-> Renault K-ZE). Elektryczna Dacia niemal na pewno będzie nazywać się inaczej.
I na zupełnym marginesie: po zakończeniu wszystkich prezentacji jakieś 80-90 procent pytań dotyczyło elektryfikacji.
Oto nagranie z konferencji plus fragment sesji pytań i odpowiedzi: