Znamy dane techniczne Peugeota E-3008, pierwszego samochodu koncernu Stellantis stworzonego na platformie STLA Medium. Choć auto należy do segmentu C-SUV (4,54 m długości), będzie dostępne z bateriami o pojemności 73 i 98 kWh, które przełożą się na zasięgi wynoszące 525 lub 700 jedn. WLTP. Już ta pierwsza wartość znajduje się w okolicach maksimum tego, co potrafi zaoferować konkurencja.

Peugeot E-3008, specyfikacja

Zasięgi Peugeota E-3008 mają wynosić odpowiednio 525 jednostek WLTP dla wariantu z napędem na jedną lub dwie osie (73 kWh) oraz do 700 jednostek WLTP dla edycji Long Range (98 kWh). Sądząc po tym, że ten pierwszy ma szerszy wybór zespołów napędowych, ten ostatni powinien być traktowany raczej jako prezentację możliwości platformy STLA Medium, być może wariant dla przedstawicieli handlowych.

Moce, pompa ciepła, moc ładowania

Podstawowa wersja Peugeota E-3008 ma napęd na przód, 157 kW/213 KM mocy, 343 Nm momentu obrotowego i przyspieszy do 100 km/h w 8,7 sekundy. Szybkość maksymalna to 170 km/h. Wariant Dual Motor wyposażony jest w silniki o sumarycznej mocy 240 kW/326 KM (157 kW/343 Nm + 83 kW/166 Nm), przyspieszenie 0-100 km/h trwa 6,4 sekundy, szybkość maksymalna to 180 km/h.

Edycja Long Range ma jeden silnik o mocy 170 kW/231 KM i 343 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu 100 km/h osiąga po 8,9 sekundy. Co ciekawe, Peugeot podaje odpowiednio 210, 320 i 230 bhp mocy, stosuje jednostki popularne w Stanach Zjednoczonych (źródło) – czyżby marka planowała wprowadzenie E-3008 do USA?

Architektura samochodu jest 400-woltowa, standardem jest pompa ciepła. Standardem ma być też 3-fazowa ładowarka pokładowa AC-DC, opcjonalnie możliwe jest zamówienie ładowarki o mocy 22 kW. Przy uzupełnianiu prądem stałym (DC) maksimum to 160 kW, Peugeot zaczyna iść śladem Chińczyków, bo informuje, że ładowanie w przedziale 20 -> 80 procent potrwa 30 minut w wersji z mniejszą baterią i mniej niż 30 minut dla dużej baterii. W Europie i świecie zachodnim mówi się o ładowaniu w przedziale 10 -> 80 procent, który to parametr jest istotniejszy w trasie.

Peugeot E-3008: wymiary, V2L i ciekawostki

W przeciwieństwie do innych marek, które decydują się na rozciąganie swoich aut elektrycznych, by wykorzystać zalety napędu (małe silniki, mało osprzętu), Peugeot przy E-3008 został przy raczej tradycyjnych proporcjach. Samochód ma 4,54 m długości, 2,73 m rozstawu osi, 1,89 m szerokości i 1,64 m wysokości. Wyjaśnienie tej zaskakującej decyzji odnajdziemy zakopane głęboko w komunikacie prasowym: model będzie dostępny również jako hybryda (HICE) lub hybryda plug-in (PHICE).

E-3008 pozwoli na pobieranie energii z baterii (V2L; 1 faza, 16 A, do 3 kW). Ma mieć trzy stopnie rekuperacji przełączane łopatkami za kierownicą, Peugeot nie wspomina o one-pedal driving. Wszystkie warianty mają mieć reflektory wykonane w technologii LED, E-3008 GT dostępny będzie ze światłami Pixel LED.

Wnętrze i dostępność

Ekran centralny będzie się składał z dwóch 10-calowych wyświetlaczy obok siebie (Allure) lub jednego 21-calowego ekranu (GT). Pod nim wygospodarowano miejsce dla personalizowanych przycisków dotykowych, i-Toggles. Fotele są wentylowane, posiadają funkcję masażu, podgrzewane również z tyłu. Auto będzie monitorować czystość powietrza w kabinie (Air Quality System), system audio Focal składa się z 10 głośników.

W samochodzie znajdzie się ładowarka indukcyjna, 2+2 porty USB-C oraz trzy 12-woltowe gniazdka zapalniczki. Pojemność bagażnika Peugeota E-3008 to 520 litrów, sporo, jak na segment C, zapewne dzięki umieszczeniu silnika z przodu. W wersji AWD ma to być 470 litrów. Bagażnika z przodu raczej nie ma.

Nowy elektryk francuskiej marki będzie oferowany w zaledwie dwóch wersjach wyposażeniowych: Allure i GT. Allure będzie miał m.in. jednokolorowe nadwozie, częściowo materiałową tapicerkę, bezkluczykowy dostęp, kamerę cofania, czujniki parkingowe z tyłu, 19-calowe felgi. GT otrzyma 20-calowe felgi, dwukolorowe nadwozie (czarny dach), czujniki parkowania z przodu, składany hak, podgrzewane siedzenia i kierownicę, ładowarkę indukcyjną i konfigurowalne oświetlenie nastrojowe.

Sprzedaż samochodu rozpocznie się w lutym 2024 roku.

Nota od redakcji Elektrowozu: dziwnie funkcjonuje koncern Stellantis. Do Opla Astry Electric, również w wersji kombi, montuje baterię o pojemności 54 (51) kWh. Następnie prezentuje Peugeota E-3008, model z tego samego segmentu, a jedynie z wyżej poprowadzoną linią nadwozia, i nagle okazuje się, że auto może zostać wyposażone w akumulator o pojemności 73 lub 98 kWh. Opel Astra Electric nawet nie zbliża się do wartości, które w Peugeocie E-3008 będą bazowymi.

Dobre podsumowanie napisał Pan Piotrek:

Ładny, dobrze zapowiadający się samochód. 🙂 Do szczęścia brakuje tylko RWD zamiast FWD, 800 V z mocami ładowamnia ładowania 200+ kW i opcji AWD z dużą baterią.

Przy mniejszym rozstawie osi przebili volkswagenowskie MEB pod kątem pojemności baterii. Jak dotąd nie kojarzę nic w segmencie C z baterią 75+ kWh (choć EX30 jest blisko – prawie 70, za to 10 cm krótszy rozstaw osi), więc wsadzenie 98 kWh to ładny wyczyn – choć szkoda, że kosztem AWD.

Szkoda, że Astra i 308 dostały nowe generacje niedawno i nie załapały się jeszcze na nową platformę.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 14 głosów Średnia: 4.6]