Zgodnie z danymi zebranymi przez norweską Radę Informacyjną ds. Ruchu Drogowego (OFV) w zakończonym 2022 roku aż 79,3 procent wszystkich samochodów nowych stanowiły auta elektryczne. W pierwszej dziesiątce znalazł się tylko jeden model wyłącznie spalinowy, jest nim Toyota Yaris. Wszystkie modele spalające paliwa kopalne miały zaledwie 20,7 procent rynku, z czego hybrydy (bez podziału na te ładowane/PHEV i nie/HEV) osiągnęły poziom 14 procent.
Aż 1/5 samochodów na norweskich drogach to już elektryki. W 2022 r. wygenerowały 4/5 sprzedaży
Ranking TOP10 posortowany modelami prezentuje się następująco:
- Tesla Model Y – 17 356 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.4 – 11 561 egzemplarzy,
- Skoda Enyaq iV – 7 558 egzemplarzy,
- BMW iX – 6 394 egzemplarze,
- Volvo XC40 – 5 507 egzemplarzy,
- Toyota Yaris – 5 381 egzemplarzy,
- Hyundai Ioniq 5 – 5 044 egzemplarze,
- Audi Q4 e-tron – 4 928 egzemplarzy,
- Audi e-tron/Q8 e-tron – 4 885 egzemplarzy,
- Polestar 2 – 4 692 egzemplarze (źródło).
Ford Mustang Mach-E ulokował się tuż za TOP10 (11. miejsce, 4 226 egzemplarzy), Nissan Leaf dojechał na 16. pozycji (3 222 egzemplarze), tuż za nim uplasowała się Tesla Model 3 (!) z 3 163 egzemplarzami. Norwegowie praktycznie nie kupują aut spalinowych, oprócz wspomnianego Yarisa w TOP20 zmieściła się jeszcze tylko Toyota Rav4 (12. miejsce) i Hyundai Kona (różne napędy, 20. miejsce).

Tesla Model Y i Hyundai Ioniq 5 w norweskim teście jazdy po śliskiej nawierzchni. Warto go przejrzeć i porównać zachowanie Ioniqa 5 i Modelu Y przy 80 km/h. Film zamieszczamy na dole (c) Elbil.no
Najchętniej wybieraną marką samochodów była Tesla, drugi pojawił się Volkswagen, trzecie dojechało BMW. Volkswagen depcze firmie Muska po piętach, jeśli bardziej zróżnicuje gamę modeli, a Tesla nie zareaguje, w przyszłości ma szansę na pierwszą pozycję. Cały koncern Volkswagena już dziś ma pierwszą lokatę, żadna inna grupa marek raczej nie może mu zaszkodzić.
Hybrydy plug-in znalazły w sumie 14,8 tys. nabywców, hybrydy nieładowalne 9,5 tysiąca, te pierwsze zaliczyły solidny spadek w stosunku do roku 2021 (-61,1 procent), te drugie zjechały tylko minimalnie (-3,1 procent). Ogólnie hybrydy miały 14 procent rynku, podczas gdy auta z silnikami Diesla przekonały do siebie 3,1 procent nabywców a modele benzynowe – 3,6 procent obywateli.
A oto obiecane nagranie:
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.