Niemiecka Kia ogłosiła zwiększenie rabatu dealerskiego z 2 do 4 tysięcy euro. Po doliczeniu federalnego bonusu środowiskowego oznacza to obniżenie cen samochodów elektrycznych Kii nie o 4, jak dotychczas, lecz o 6 tysięcy euro. Najtańsza Kia e-Soul 39,2 kWh startuje teraz od 27 990 euro, czyli równowartości 120,4 tysiąca złotych.
Kia dołącza do Renault, Nissana, Hyundaia
Jako że niemieccy obywatele nadal nie mogą skorzystać z podniesionego do 6 tysięcy euro bonusu środowiskowego – Komisja Europejska jeszcze oficjalnie go nie zatwierdziła – dealerzy postanowili wyjść im naprzeciw. Renault zwiększył bonus (rabat) otrzymywany od dealera do 4 tysięcy euro, Hyundai i Nissan dojechały do 6 tysięcy euro, a teraz Kia ogłosiła zwiększenie swojego bonusu do 4 tysięcy euro.
Obowiązująca obecnie dopłata federalna do samochodu elektrycznego w wysokości 2 tysięcy euro sprawia, że nabywcy elektryków sumarycznie zapłacą mniej o odpowiednio 6 (Renault), 8 (Nissan, Hyundai) oraz 6 (Kia) tysięcy euro.
Startowe ceny Kii e-Soul i e-Niro po obniżce, z uwzględnionym już federalnym bonusem środowiskowym, są następujące:
- Kia e-Soul 39,2 kWh – 27 990 euro,
- Kia e-Soul 64 kWh – 31 790 euro,
- Kia e-Niro 39,2 kWh – 29 290 euro,
- Kia e-Niro 64 kWh – 33 790 euro.
Gdyby uwzględnić dzisiejszy kurs euro oraz różnice w stawkach podatku VAT oznaczałoby to, że samochody kosztują:
- Kia e-Soul 39,2 kWh – ~124 tysiące złotych,
- Kia e-Soul 64 kWh – ~141 tysięcy złotych,
- Kia e-Niro 39,2 kWh – ~130 tysięcy złotych,
- Kia e-Niro 64 kWh – ~150 tysięcy złotych.
Widać więc, że i polscy, i niemieccy dystrybutorzy stają na wysokości zadania, gdy pojawia się taka potrzeba. U nas na dopłaty zareagowały takie marki, jak Opel, Peugeot, Renault, Mini, Nissan i Skoda.
Jednak o ile w Niemczech kwestię bonusów środowiskowych już dawno temu potraktowano poważnie, o tyle w Polsce nadal mamy do czynienia z farsą. 28 stycznia 2020 roku prezydent podpisał dwie ustawy, w tym jedną „naszą”. Pierwsza z nich, ta, która nie jest „nasza”, została opublikowana w Dzienniku Ustaw już dwa dni później (zobacz TUTAJ).
„Naszej” na razie nie widać. Powinna zostać opublikowana nie później niż 6 lutego.
> Dopłata do samochodu elektrycznego poniżej 10 tysięcy złotych? Jałmużna czy zagrywka taktyczna?