Ile lat należy korzystać z samochodu spalinowego, żeby w końcu zaczął wypadać gorzej emisyjnie niż samochód elektryczny? Osiem lat? Piętnaście? Dwadzieścia pięć? Nie! Brytyjscy eksperci (eksperci?) od klasycznych aut postanowili iść na rekord i wyliczyli, że nowy Polestar 2 będzie potrzebował aż czterdziestu sześciu (46!) lat eksploatacji, żeby w końcu zaczął prezentować się lepiej pod względem emisji CO2 niż typowy klasyk.
Bilansowanie emisji auta elektrycznego względem spalinowego. Bez kozery powiem: potrzebne pińcet lat
Twórcy raportu, firma Footman James promująca klasyki, emisję dla elektryka wzięła z badania opublikowanego przez Polestara. Wynika z niego, że wyprodukowanie Polestara 2 powoduje wyrzucenie do atmosfery 26 ton dwutlenku węgla. Sporo! A ile CO2 emituje typowy klasyk, który powstał zanim weszły w życie jakiekolwiek normy emisji, w którym nie przejmowano się paleniem benzyny z olejem, którego słychać i czuć na odległość? Zaledwie 563 kilogramy rocznie.
Dzielimy jedno przez drugie i wychodzi nam, że starym samochodem spalinowym trzeba jeździć przez 46 lat, żeby wprowadzić do atmosfery tyle dwutlenku węgla, ile kosztuje wytworzenie elektryka.
Czy jest w tych obliczeniach haczyk? Oczywiście. Otóż przedstawiciele Footman James przyjęli, że przeciętny klasyk przejeżdża rocznie średnio 1 931 kilometrów. Nie uwzględnili produkcji samochodu spalinowego, nie uwzględnili jego wcześniejszego przebiegu, po prostu dobrali te wartości, które najwygodniej było im porównać.
My możemy zrobić kolejny krok. Łatwo policzymy, że średnie spalanie takiego klasyka to 240 litrów benzyny rocznie, co daje 12,4 litra na 100 kilometrów. Współcześnie jest to wartość trudna do zaakceptowania przy silniku mającym mniej niż 6-8 cylindrów, a występujące w treści „klasyki” to bardzo różne modele, niektóre z nich zaskakująco przypominają samochody eksploatowane w Polsce do dziś.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: to wszystko byłoby dość zabawne, gdyby nie fakt, że istnieje spora grupa ludzi powtarzających jak mantrę twierdzenie, że „trzeba 15 lat jazdy starym dieslem, żeby wyemitował tyle, ile kosztuje środowisko produkcja elektryka”. Hipoteza jest całkowicie fałszywa, lecz obawiamy się, że w ich głowach liczba „15” zostanie zamieniona na „46”.